PT:n huonot tavat
Personal trainerin ensimmäinen vuosi työelämässä tuppaa olemaan todella menestyksekäs. PT on täpinöissään päästessään työskentelemään asiakkaidensa kanssa, hän pitää työssään ihan kaikesta ja tunnelma on aina katossa. Vuoden tai parin jälkeen joillain PT:illä vaikuttaa olevan vaikeuksia pitää motivaatiota yllä. Silloin saattaa alkaa ilmetä huonoja tapoja. Olet ehkä nähnyt salilla joitain seuraavista tapauksista:
1. Tarkkailija
Personal trainerista tulee valmentajan sijaan treenin sivusta seuraaja. Tämä saattaa ilmetä usealla eri tavalla. PT kenties pitää hieman pidempää välimatkaa asiakkaaseen kuin mikä olisi sopivaa tekniikan ja asentojen näkemiseen kunnolla. PT saattaa istua laatikon päällä tai nojata seinää vasten. Hän ei juurikaan liiku ja on usein hiljaa asiakkaan tehdessä toistoja. Tuntuu siltä kuin PT olisi paikalla vain kuluttaakseen aikaa sen sijaan, että aktiivisesti työskentelisi asiakkaan kanssa. Tätä tapahtuu usein loppukokeen käytännön osassa, jolloin emme voi päästää oppilasta läpi kokeesta. PT:n tulee olla mahdollisimman aktiivinen!
2. Syöpöttelijä
Tämä on yksi pahimmista. PT, joka syö tai juo jotain, kun hänellä on asiakas. Mitä nämä henkilöt oikein ajattelevat? Jos olet suunnitellut päiväsi niin huonosti, ettei sinulla ole aikaa syödä asiakkaiden välillä, saat luvan olla nälissäsi. Tähän sisältyy kaikki muu paitsi vedenjuonti. Ei patukoita, ei lounaseväitä, ei palautusjuomia eikä energiajuomia. Mieti asiaa jonkin toisen ammatin kohdalla. Mitä jos hammaslääkärilläsi olisi energiajuoma vieressä pöydällä, ja hän hörppäisi siitä vähän väliä. Ei varmaan tuntuisi kovin hyvältä.
3. Huonosti keskittyvä
Usein tällä henkilöllä on piirteitä kahdesta ensimmäisestä kohdasta. PT on treenannut tiettyä asiakasta niin kauan, että asiakas tuntuu hänen mielestään “tylsältä”. On huomattavasti viihdyttävämpää vilkuilla ympärilleen ja katsella ketä muita salilla on. “Mitkä painot tuolla salin toisella puolella maastavetoa tekevällä treenaajalla mahtaa olla?” “Millainen kyykkytekniikka tuolla vieressä olevalla henkilöllä oikein on?” “Tuleekohan yksi kaverini tänään salille, pitääkin olla tarkkana, jos hän sattuu tulemaan pian.”
Sillä ei ole mitään merkitystä, kuinka huomaamattomasti PT luulee tätä vilkuilua harrastavansa. Voin luvata, että asiakas kyllä huomaa sen, jos PT:n huomio on jossain muualla.
4. Surffailija
Personal trainerilla ei pidä olla puhelinta esillä treenin aikana, eikä edes kantaa sitä mukanaan. Nyt jos mietit, että käytät puhelinta treeniohjelman näyttämiseen ja tallentamiseen: Hanki mieluummin tabletti, johon lataat ainoastaan käyttämäsi PT-sovellukset.
Tässäkin tapauksessa jotkut PT:t luulevat ihan huomaamattomasti tarkistavansa ilmoituksensa tai viestinsä, kun asiakas on selin, mutta tällainen toiminta ei ole niin huomaamatonta kuin luulisi.
Tabletti mukana treeneissä on taas ihan ok. Oikeastaan positiivista, sillä tabletilla voi ottaa kuvia ja videoita ja päivittää asiakkaan tulokset suoraan. Toki tabletin käytön tulee olla selkeästi rajattu. Silloin kun sillä ei kuvata tai katsota yhdessä asiakkaan kanssa videota tai ohjelmaa, se laitetaan sivuun. Näytön tulee olla asiakkaalle näkyvissä, jotta hän näkee, että se on mukana vain työmielessä.
5. Osaamaton
Heti PT-koulutuksesta valmistuttuaan trainerilla on kaikki teoria hyvin tuoreessa muistissa. Valitettavasti tieto ei pysy päässä ikuisesti, jos sitä ei käytetä. Joka vuosi, kun asioita ei opiskele, niistä osa unohtuu siitä huolimatta, että PT tekee käytännön työtä päivittäin. Lisäksi koulutuksessa opitut asiat ovat tällä hetkellä saatavilla olevaa tietoa. Uutta, päivitettyä tutkimustietoa tulee koko ajan.
Jos haluat olla hyvä PT, sinun ei tule ainoastaan muistaa kaikkea jo oppimaasi, vaan oppia myös uusia asioita. Jotkut personal trainerit tuudittautuvat helposti ajatukseen “Osaan kaiken mitä tarvitsen työni tekemiseen”. Tämä ei ole ainoastaan huono ajatustapa, vaan työstä myös katoaa mielenkiinto. Jotta tämä ei tapahdu, ota aikaa sille, että käyt työpajoissa ja seminaareissa, luet kirjoja ja keskustelet muiden samalla alalla olevien kanssa!
6. Valmistautumaton
Personal trainer, joka ei suunnittele treenejä. Tällaiset treenit voivat mennä monella tapaa pieleen, ja asiakkaalle voi tulla olo, että PT:tä ei kiinnosta, vaikka hän olisi mielestään vaikka kuinka hyvä improvisoimaan.
On kuitenkin asiakkaita, joiden kanssa joutuu improvisoimaan joka kerta, koska heillä on aina jokin syy sille, miksi ohjelmaa ei voi suorittaa suunnitellusti. “Kompastuin eilen, enkä sen takia uskalla kyykätä tänään.” “Nukuin niin huonosti, etten usko pystyväni tekemään noita intervalleja.” “Haluaisin treenata tänään liikkuvuutta.” Lopulta sitä väsyy tekemään turhaa työtä, kun nämä asiakkaat eivät kuitenkaan välitä. Onneksi nämä ovat yleensä niitä asiakkaita, jotka olisivat tyytyväisiä, vaikka tehtäisiin joka kerta sama treeni, ja joille tärkeintä on, että treeni tulee tehtyä. Mutta tällaisillekin asiakkaille tulee tehdä pitkän ja lyhyen tähtäimen suunnitelma hyvällä jaksotuksella ja välitavoitteilla.
7. Liian henkilökohtainen
Tämä voi ilmetä kahdella tavalla. Ensimmäisessä tapauksessa PT on liian avoin omista asioistaan. Hän kertoo asiakkaalle elämästään, omista ongelmistaan ja suhteistaan jne. Toisessa tapauksessa PT:stä tulee asiakkaan kaveri. Hän juttelee asiakkaalle aivan liikaa työajan ulkopuolella ja on aina vähän liian joustava aikojen ja peruutusehtojen jne. kanssa.
Asiakas ei ole PT:n kaveri, eikä huomion tule olla PT:n asioissa. Asiakas ostaa palvelun, ja PT:n odotetaan toimittavan tämän palvelun ammattimaisesti. Sillä ei ole mitään väliä, vaikka asiakas olisi PT:n mielestä maailman ihanin tyyppi. Asiakkaiden kanssa ei kuitenkaan tule olla liian kaverillinen. On täysin ok vitsailla joskus tai kertoa esimerkki omasta elämästään, kun asiakkaalla on sama vamma, jonka PT on joskus kokenut. Mutta keskustelut tulee pitää ammattimaisina.
8. Muokkautumaton
PT:n on tärkeää koko ajan tiedostaa, ei pelkästään minkälaista asiakasta hän treenaa, vaan myös millä tuulella asiakas on juuri tänään. Peilaaminen tarkoittaa asiakkaan mielialaan muokkautumista. Jos asiakas on supertäpinöissään tullessaan treenaamaan, on tärkeää, että myös PT on innoissaan heti ensisekunneista lähtien. Jos taas asiakas on vähän alakuloinen ja jäykkä, on helpompi aloittaa rauhallisesti, kunnes asiakas on päässyt vauhtiin. On helppo saada tuntuma siihen, minkä tyyppinen asiakas on kyseessä. Onko asiakas sellainen, joka haluaa, että hänelle huudetaan, vai onko kyseessä asiakas, joka haluaa PT:n olevan rauhallinen? Vaikeampaa on tietää, mitä asiakas juuri tänään haluaa.
Huolimatta siitä, oletko vastavalmistunut vai työskennellyt PT:nä jo jonkin aikaa, tulee sinun miettiä, miten käyttäydyt asiakkaiden kanssa. Vältä olemasta yksi yllämainituista tyypeistä!