Personal trainer on asiakkaansa opettaja
Personal trainerina tapaat monia erilaisia ihmisiä ja he kaikki tarvitsevat apuasi johonkin tarkoitukseen. Toisilla on aikaa treenata vain kerran viikossa, toiset saattavat tarvita tukeasi lähes päivittäin. Jotkut ovat täynnä motivaatiota ja halua työskennellä, mutta toiset tarvitsevat enemmän apua energiansa ja aikansa kohdistamiseen. Valmentajien tehtävänä on kohdella kaikkia näitä ihmisiä heille sopivimmalla tavalla, muistaen samalla kunnioituksen ja kärsivällisyyden.
Personal trainerilla on usein suuri rooli asiakkaan elämässä, ja siksi on tärkeää, että asiakas voi luottaa häneen täysin. On tärkeää, että valmentajalla on riittävästi tietoa työhönsä, sillä asiakkaan motivaation lisääminen voi olla ajoittain erittäin hankalaa. Jos valmentaja on läsnä, täyttää lupauksensa (tai jopa ylittää ne!) ja antaa kaikkensa valmennuksen aikana, niin koko prosessi on asiakkaalle nautinnollisempi ja motivaatiota kasvattavampi.
Kommunikoi rehellisesti asiakkaasi kanssa ja aseta itsesi hänen tilanteeseensa. On tärkeää antaa hänelle tarpeeksi hyvää palautetta kaikesta siitä, missä hän on parantanut ja kehittänyt, mutta myös tuoda esiin asioita, jotka vielä vaativat kehittämistä ja työtä. Kysy harjoituksen alussa, miltä asiakkaastasi tuntuu ja muuta treenin suunnitelmaa sen mukaisesti
Vaikka on tärkeää olla läsnä asiakkaan arjessa, on myös hyvä muistaa, että sinä valmentajana olet ihminen, joka tarvitsee vapaa-aikaa ja omaa rauhaa samalla tavalla, kuin kaikki muutkin. Ole siis alusta asti johdonmukainen siitä, milloin ja missä kanavissa olet asiakkaasi tavoitettavissa. Rauhoita illat, yöt ja viikonloput itsellesi.
Yhteenvetona voidaan todeta, että personal trainerin on tärkeää löytää hyvä tasapaino työn ja yksityiselämän välille. On tärkeää rentoutua, olla kaukana asiakkaistasi ja opettaa heitä harjoittelemaan ja selviytymään myös itsenäisesti, mutta kun olet sopinut harjoituksista, ole paikalla ajoissa. Käytä asiakkaan ymmärtämää kieltä, älä ammatillista jargonia. Selkeä ja ymmärrettävä keskustelu on suuri osa luottamuksen rakentamista.
Asiakas, joka luottaa valmentajaansa, saavuttaa varmasti parempia tuloksia kuin asiakas, jolla ei ole luottamusta eikä siksi myöskään motivaatiota saavuttaa tavoitteitaan.