Online PT - Yksilövalmennusta verkossa - osa 2
Online PT -blogisarjan ensimmäisessä osassa kerroimme mitä verkkovalmentaminen on, mitä siihen tarvitaan ja mitä hyviä puolia siinä on. Tässä postauksessa annamme vinkkejä siihen, miten onnistua verkkovalmennuksen kanssa ja miten välttää sudenkuopat.
Miten onnistua verkkovalmennuksella?
Koska sinun ei tarvitse olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan (paitsi livenä vedetyt treenit), voi etävalmentamisella polttaa itsensä helposti loppuun. Olemme lähes aina puhelimen ja/tai tietokoneen lähettyvillä, ja viestintätulva on valtava. Siksi verkkovalmentamisessa on entistäkin tärkeämpää osata työskennellä tehokkaasti ja sulkea asiakkaat oikeina hetkinä pois ulottuvilta.
Työskentele tehokkaasti
Luo valmiit yleismallit treeni- ja ravinto-ohjelmalle, joita voit sitten käyttää lähtökohtana kaikille asiakkaille. Sama pätee myös alkukartoitusdokumenttiin. Voit käyttää pohjana näitä malleja ja alkaa muokkaamaan niitä itsellesi sopivaksi jo nyt (tai kun olet lukenut tämän artikkelin ensin loppuun).
Työskentele Google Drivessa (tai muussa ketterässä pilvipalvelussa). Luo jokaiselle asiakkaalle oma kansio, jossa on asiakkaan kaikki tiedot ja dokumentit: alkukartoitus, tavoitteet, ravintosuunnitelma, treeniohjelma ja päiväkirjat. Etsi itsellesi sopiva sovellus, joka laskee ravinto-ohjelman kalorit. Voit myös käyttää SykeTribe -palvelua, joka on tehnyt verkkovalmennuksen helpoksi sekä PT:lle että asiakkaalle.
Online-valmennuksen aloittaminen vie jonkin verran aikaa, mutta kun olet saanut homman pyörimään, voit varmistaa alussa tekemilläsi valinnoilla, että työskentelysi on tehokasta. Jos ei ole, on aika tarkastella toimintaasi, ja pistää menetelmät vaihtoon.
Varmista toimeentulo
Muista, että valmentaminen on sinun työsi, josta sinun tulee saada rahaa, teitpä työtäsi salilla, kotona tai jossain päin maailmaa palmujen alla. Tee siis huolelliset laskelmat ja huolehdi siitä, että sinulla on joka kuukausi riittävästi tuloja. Rakenna paketit sillä tavalla, että saat tasaisen tulovirran eli myy mahdollisuuksien mukaan paketteja kuukausimaksulla.
Sinulla kuluu etänä valmentamiseen, treeni- ja ravinto-ohjelmien tekemiseen ja asiakkaiden kanssa kommunikointiin yhtä kauan aikaa kuin kasvotusten (jopa enemmän, riippuen kommunikointivälineistä). Ota tämä huomioon, kun hinnoittelet palveluitasi.
Älä ole tavoitettavissa 24/7
Päätä milloin haluat ja voit tehdä töitä. Tämä pätee sekä ohjauksiin että yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa. Ilmoita kullekin asiakkaalle tietty päivä ja aika milloin olet hänen käytettävissään ja milloin voit vastata kysymyksiin. Yksi päivä (ja ehkä tietty tunti päivästä) on sopiva. Tämä on teidän molempien kannalta parempi, koska silloin asiakas ei joudu odottamaan vastausta, etkä sinä joudu stressaamaan nopeasti vastaamisesta. Se on ikävä tunne, kun asiakkailta tulee viestejä, joihin et ehdi heti vastata, ja lopulta alat ärsyyntyä jokaisesta viestistä, vaikka haluaisit vain antaa parasta mahdollista palvelua.
Älä yritä keksiä pyörää uudelleen
Tarjoa PT-asiakkaillesi tarpeeksi pitkiä ohjelmia, 12-16 viikkoa on yleensä sopiva. Tulosten saamisessa kestää jonkin aikaa ja ohjelman vaihtaminen liian usein ei yleensä johda mihinkään.
Lisäksi uuden ohjelman toimittamisesta todella usein tulee sinulle työlästä.
Asiakkaat voivat itse päivittää tavoitteitaan ja tuloksiaan esimerkiksi kahden viikon välein. Kerättäviä tietoja ovat ainakin paino ja mitat. Tämän lisäksi asiakkaat täyttävät treenipäiväkirjaansa joka treenistä. Sinä seuraat kehitystä tietyin väliajoin ja teet välttämättömät muutokset. Tsekkaa dokumentit aina tiettynä päivänä, tiettyyn aikaan, ja ainoastaan silloin.
Harjoittele
Jos ohjaat asiakasta videon välityksellä, etkä ole tottunut olemaan kuvattavana, voi iskeä esiintymisjännitys, vaikka kyse olisi vain yhdestä henkilöstä, joka sinut näkee. Tähän ei auta muu kuin harjoittelu, joten videoi itseäsi tai ota tuttu harjoitusasiakas, joka voi antaa sinulle palautetta. Parhaassa tapauksessa ensimmäiset online-asiakkaasi ovat jo asiakkaitasi lähivalmennuksesta, joten heidän kanssaan pystyt olemaan rennompi. On eri asia tavata uusi ihminen ensimmäistä kertaa netin välityksellä. Paljon jännittävämpää!
Jos et ole tottunut korjaamaan asiakkaan tekniikkaa videolta tai koet sen hankalaksi, harjoittele sitäkin etukäteen. Treenivideoita ei tarvitse kauaa etsiä, niitä löytyy helposti.
Testaa tekniikka
Teknisiä ongelmia voi tulla silloin tällöin, kun on kyse netin välityksellä kommunikoinnista, mutta asiakastyytyväisyyden takaamiseksi varmista, etteivät ongelmat johdu ainakaan sinun teknisten taitojesi puutteesta. Testaa siis käyttämiesi sovellusten, laitteiden, äänen ja kameran toiminta ennen ensimmäistä asiakasta.
Ole läsnä
Kun ohjaat asiakasta livenä tai kun juttelette hänen tavoitteistaan videon välityksellä, kohtele asiakasta kuin olisitte samassa tilassa. Älä vilkuile muualle, älä syö tai tee mitään muuta, kun olet asiakkaasi kanssa. Ole yhtä aktiivinen ja jopa aktiivisempi kuin lähivalmennuksessa (videon välityksellä pitkät hiljaisuudet voivat tuntua vieläkin pidemmiltä).
Jos palveluihisi kuuluu ryhmävalmennuksia, on sinun tehtäväsi luoda yhteisö ja sille hyvä ryhmähenki. Ole siis aktiivinen, kannustava ja ennen kaikkea läsnä.
Älä jää yksin
Jos teet täysipäiväisesti verkkovalmennuksia yksityisyrittäjänä, voi homma käydä yksinäiseksi. Mieti siis, voisitko luoda valmennuksia yhdessä jonkun kanssa. Tämä voi olla toinen PT, jonka kanssa jaatte samanlaisen valmennusfilosofian tai jonkun toisen alan ekspertti, jonka kanssa täydennätte toisianne. Vähintäänkin pysy aktiivisena eri ryhmissä ja pidä yhteyttä muiden saman alan ihmisten kanssa, jotta et aivan höperöidy.
Joka tapauksessa sinun tulee työskennellä fiksusti ja järjestelmällisesti. Ja tehdä tuloksia. Missä sen fyysisesti teet - sen päätät sinä.