Mikä nimeksi PT-yritykselle?

Ei ole lainkaan tavatonta, että uutta yritystä perustavalla on kaikki muu valmiina paitsi nimi. Liiketoimintasuunnitelma, budjetti, hinnasto ja nettisivupohja löytyvät, mutta nimi vielä puuttuu. Nimen valitseminen vaatii hieman luovuutta ja pohdintaa, kun taas esim. hinnat ovat jotain konkreettista, laskelmiin perustuvaa, ja niiden suhteen on helpompi tehdä päätös.

Emme valitettavasti voi keksiä nimeä yrityksellesi, mutta olemme listanneet muutaman asian, joita kannattaa ottaa huomioon nimeä valitessa.

Oma nimesi?

“PT-Anna”, “Anna Suomalainen - Personal Trainer”, “A.S. - PT & Ravintoneuvoja”.
Tämän hyviä puolia on se, että nimi on hyvin kuvaava. Kun nimessä on mainittu personal trainer, ei ole epäselvyyttä, millaista palvelua on tarjolla. Huono puoli on se, että sinusta itsestäsi tulee tavaramerkki. Jos yrityksellä menee hyvin, ja pystyt muutaman vuoden päästä laajentamaan ja palkkaamaan muita personal trainereita, ei oma nimesi välttämättä enää sovi edustamaan yritystä. Jotkut sukunimet eivät kuulosta selkeästi nimiltä, ja sopivat hyvin isommankin yrityksen nimeksi, esim. Fazer.
Jos sinulla ei ole aikomusta laajentaa, tai olet valmis vaihtamaan nimeä tulevaisuudessa, on oman nimen käyttäminen yrityksen nimessä oiva valinta.

Erikoisalasi osana nimeä?

“Voimamies Vaasa”, “Juoksuvalmennus Run4Ever”
Myös tällainen nimi on hyvin kuvaava, eikä ole epäselvää, mitä asiakas saa. Erityisosaamisestasi kertova nimi on todennäköisesti myös hyvä hakukoneoptimoinnin kannalta eli nettisivusi nousee hyvin esiin Googlessa. Huonoja puolia tällaisessa nimessä on, että se rajaa palvelujesi tarjontaa. Jos haluatkin joskus laajentaa palvelutarjontaasi, voi nimi olla harhaanjohtava. Yksi ratkaisu tähän on nimetä yrityksen eri osa-alueet eri nimillä. Tämä tosin tarkoittaa tuplasti töitä mainoksiin ja hakukoneoptimointiin. Jos olet täysin varma, että tulet pysyttelemään ainoastaan oman erikoisosaamisesi alueella, on tällainen nimi hyvä vaihtoehto. Mikäli et tiedä tulevasta, ja haluat pitää ovet avoinna eri lajeille, valitse toisenlainen nimi.

Englanninkielinen nimi?

”Optimum health & performance”, “Fit Forever Exercise”
Hyviä puolia englanninkielisissä nimissä on, että ne kuulostavat ammattimaisilta ja kansainvälisiltä. Huonoja puolia ovat esimerkiksi, että englanninkieliset nimet on vaikeampi hakukoneoptimoida. Yllämainitun kaltaiset nimet eivät yleensä myöskään kerro tarkasti palvelun sisällöstä, mikä voi aiheuttaa hämmennystä. Jotkut saattavat myös luulla, että palvelu on vain englanniksi, mikä voi pelottaa mahdollisia asiakkaita. Jos sinulla on kuitenkin vahva luottamus asiakkaiden löytämiseen ja olet kenties suuntautumassa enemmän ammattimaisesti treenaaviin asiakkaisiin, on englanninkielinen nimi hyvä vaihtoehto. Jos aiot laajentaa tai muuttaa ulkomaille tai tarjota etävalmennusta muihin maihin, kannattaa nimen olla englanniksi tai jokin sana, joka ei tarkoita mitään millään kielellä.

Älä pelota asiakkaita pois nimellä

“Maksimaalinen kehonrakennus”, “Maksimaalinen rasvanpoltto”
Jos haluat rajata asiakaskuntasi hyvin tarkasti, voi tällainen nimi toimia. Luultavasti kokeneelle bodyfitness-urheilijalle ylläolevan kaltaiset nimet toimivat, mutta tavalliset treenaajat nämä nimet pelottavat kauas turvallisemman tuntuisille vesille. Jos taas nimeät yrityksesi suoraan aloitteijoille suunnatuksi, et todennäköisesti saa asiakkaita jo treenaavista henkilöistä. Mikäli siis haluat asiakaskunnan, joka edustaa laajasti eri taustoista tulevia treenaajia, varmista, ettei nimesi ole kenellekään luotaantyöntävä.

Varmista, ettei nimi ole varattu

Tarkista ennen lopullista nimen valintaa, ettei nimi ole jollain toisella käytössä samalla alalla. Aloita googlettamalla nimi. Tärkeää on, ettei sama nimi ole käytössä Suomessa samalla alalla. Sen jälkeen varmista asia vielä yritysrekisteristä. On nimittäin mahdollista, että saman nimen alla on jo rekisteröity yritys, vaikka sitä ei Googlesta löytyisikään.

Yhteenveto

Valitse yrityksellesi nimi, joka sopii siihen, mitä aiot tehdä. Mieti, aiotko tarjota vain yhdenlaista palvelua vai haluatko kenties laajentaa palvelutarjontaasi tulevaisuudessa. Pohdi myös, haluatko kenties joskus laajentaa ja palkata muita valmentajia yritykseesi, ja oletko silloin valmis vaihtamaan nimeä. Mieti nimeä myös mahdollisen ulkomaille laajentamisen kannalta, jos sellainen kiinnostaa sinua. Vältä äärimmäisiä sanoja, jotka voivat pelottaa asiakkaita. Vältä myös käyttämästä harhaanjohtavia sanoja nimessä. Tarkista, ettei nimi ole jo käytössä jollain samalla alalla toimivalla yrityksellä.

Tsemppiä nimen valintaan!

IntensivePT-blogi: Mikä nimeksi PT-yritykselle?
Markkinointi, TyöGuest User