4 periaatetta burnoutin välttämiseksi personal trainerina
Personal trainerin ammatti on hyvin ihmisläheinen ja asiakassuhteet vaikuttavat työssä viihtymiseen vahvasti. Monille personal trainereille työ on niin mukavaa, että sitä tekee kuin huomaamattaan vapaa-ajallakin, mikä voi kuitenkin pitkällä tähtäimellä vaikuttaa PT:n omaan hyvinvointiin negatiivisesti ja johtaa jopa loppuunpalamiseen. Siksi onkin tärkeää, että PT asettaa alusta alkaen tarkat pelisäännöt sekä itselleen että asiakkailleen pysyäkseen työelämässä pitkään ja terveenä.
4 periaatetta, joita jokaisen PT:n kannattaa noudattaa oman työhyvinvointinsa edistämiseksi:
24 tunnin peruutussääntö
Eli sovittu tapaaminen pitää perua viimeistään 24 tuntia ennen tapaamista, muuten sen hinta veloitetaan asiakkaalta tai se vähennetään jäljellä olevista PT-tunneista. Pidä tästä säännöstä kiinni ja pysy tiukkana asiakkaille, jotka toistuvasti rikkovat sääntöä. Kaikille voi sattua vahinkoja ja hätätilanteita, ja näissä tapauksissa sinun tulee tietenkin osoittaa inhimillisyyttä.
Mutta jos sama asiakas toistuvasti peruu yhteiset treeninne myöhässä, ja annat tämän mennä läpi sormien, käy se lopulta oman jaksamisesi päälle.
Tiukka linja myöhästymisten suhteen
Vältä antamasta lisäaikaa myöhästeleville asiakkaille. Treeniaika on silloin, kun se on sovittu, ja on molempien osapuolten vastuulla pitää sovitusta ajasta kiinni.
Vaikka esim. 15 minuuttia ylimääräistä treeniaikaa voi siinä hetkessä tuntua mitättömältä, on neljä tällaista tapausta yksi ylimääräinen, palkaton työtunti sinulle. Pidemmän päälle tämä käy raskaaksi, usko pois.
Tarjoa ainoastaan sellaista palvelua, jota voit tarjota pitkällä tähtäimellä
Jos sinulla on asiakas, jolla on jatkuvasti sellaisia toiveita, jotka eivät tavallisesti kuulu palveluusi, mieti tarkkaan, onko asiakassuhde kestävällä pohjalla.
Jos tarjoat jotain spesiaalia asiakas-suhteen alussa, odottaa asiakas tätä myös jatkossa. Varmista siis alusta alkaen, että pyydetyt palvelut voivat sisältyä hintaan tai tarjoa niitä maksullisena lisäpalveluna.
Aseta selkeät ehdot myös itsellesi
Jos olet myöhässä tai joudut perumaan sovitun treenin viime tipassa, varmista, että sovituissa ehdoissa on selkeät säännöt myös sinua varten. Esim. myöhästymisen sattuessa sinun tulee tarjota asiakkaalle lisäaikaa ja sama pätee, jos peruutat viime hetkellä.
Näin varmistat asiakastyytyväisyyden ja suojaat myös asiakkaan etuja. Lisäksi sinun ei tarvitse stressata sitä, miten voit korvata tämän asiakkaalle, kun se lukee säännöissä.