Kuinka rakentaa luottamusta asiakassuhteessa?
Luottamus on pitkän asiakassuhteen tärkein kulmakivi. Luottamuksen rakentuminen ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, vaan sen eteen täytyy tehdä töitä. Tässä postauksessa esittelemme vinkkejä siihen, mitä personal trainer voi ottaa huomioon rakentaakseen luottamusta.
Konsultaatio on tutustumista varten
Konsultaatio on sinun ja potentiaalisen asiakkaasi ensimmäinen yhteinen kohtaaminen. Vaikka konsultaatio on hyvä tilaisuus tehdä myyntiä, ei myynti-innokkuuden pidä antaa mennä avoimuuden, faktojen ja tutustumisen edelle. Tärkeintä on selvittää, oletteko te potentiaalisen asiakkaan kanssa hyvä mätsi toisillenne.
Esittele itsesi ja treenifilosofiasi kattavasti. Kerro koulutustaustastasi ja työkokemuksestasi sekä arvoista, joiden pohjalta valmennat. Kun nämä asiat ovat potentiaalisen asiakkaan tiedossa alusta alkaen, on ensimmäinen rakennuspalikka tulevaisuuden asiakassuhdetta varten paikallaan.
Tunnista omat rajasi
Tärkein yksittäinen tekijä luottamuksen rakentamiselle on se, että personal trainer tunnistaa oman osaamisensa rajat. Personal trainer on vain ihminen, joka kehittyy yhdessä uransa kanssa. Täydellinen tai valmis tällä alalla ei voi ikinä olla. Tästä syystä usein saattaa tulla vastaan tilanteita, joissa oma osaaminen ei riitä. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi raskausajan liikunnan ohjelmointi tai vammojen kanssa treenaaminen.
Hyvä personal trainer laittaa asiakkaan hyvinvoinnin aina etusijalle ja uskaltaa tunnustaa ääneen, jos ei osaa toimia joissain tilanteissa. PT ymmärtää, että asiakkaan ohjaaminen tarvittavalle asiantuntijalle voi vaikuttaa hetkellisesti PT:n tuloihin, mutta se lisää asiakkaan luottamusta senkin edestä. Kun tällaiset tilanteet hoidetaan hyvin, on erittäin suuri todennäköisyys sille, että asiakas jatkaa kyseisen PT:n kanssa treenaamista, kun "erikoistilanne" on ohi.
Selkeät säännöt viestintään
Kerro asiakkaillesi heti asiakassuhteen alussa, mitkä ovat toimintatapasi. On tärkeää, että asiakkaasi tietää, missä viestintäkanavassa sinuun voi olla yhteydessä ja mihin kellonaikoihin ja minä viikonpäivinä olet tavoitettavissa. Näiden asioiden ollessa selviä, asiakkaallesi ei tule tilanteita, joissa hän kokee olevansa unohdettu, jos PT ei vastaa viesteihin esimerkiksi viikonlopun aikana.
Avoimuus syventää suhdetta
Kannusta asiakkaitasi avoimuuteen - oli kyse sitten yksittäisen treenin herättämistä tuntemuksista tai arjen haasteista. Kun tiedät, mitä asiakkaasi elämään kuuluu ja mitä hän kokee ja tuntee, sinun on helpompaa huomioida arjen kokonaiskuormitus ohjelmoinnissa. Tämä lisää asiakkaan hyvinvointia kaikilla osa-alueilla, mutta samalla myös lisää syventää luottamusta. Älä ikinä sivuuta tai tuomitse asiakkaidesi tunteita, vaan huomioi ne ja reagoi asiaan kuuluvalla tavalla. Asiakas, joka kokee olevansa kuultu ja nähty, pysyy asiakkaana pitkään.
Kunnioita asiakkaan toiveita
PT:n työ on jatkuvaa tasapainottelua sen välillä, milloi on tarpeellista viedä asiakasta hänen mukavuusalueensa ulkopuolelle ja koska taas noudattaa tarkasti asiakkaan toiveita. Etenkin asiakassuhteen alussa kannattaa noudattaa asiakkaan toiveita herkästi. Jos hän sanoo vihaavansa askelkyykkyä, sinun ei kannata lisätä sitä treeniohjelmaan. Luottamuksen syvetessä ja asiakassuhteen edetessä voit haastaa asiakkaasi mukavuusaluetta enemmän.
Perustele valintasi
PT:nä sinä olet asiantuntija. Tekemäsi ohjelmointi perustuu tarkasti harkittuihin valintoihin ja laskelmointiin siitä, kuinka voitte saavuttaa asiakkaan tavoitteet parhaiten. Kerro nämä perustelut asiakkaallesi, liittyivät ne sitten liikevalintoihin, treenijakoihin tai ravintosuunnitelman sisältöön. Kun asiakkaasi pysyy ajan tasalla siitä, miksi tiettyjä asioita tehdään, se lisää paitsi motivaatiota tekemiseen, myös luottoa omaan PT:hen.