Dominoi näyttökokeessa!

Näytä osaamisesi ja lunasta ensimmäinen työpaikkasi PT:nä

Lähes kaikilla kuntosaleilla ja kuntosaliketjuilla on jonkinlainen käytännön osaamista testaava näyttökoe osana rekrytointiprosessia erottelemaan jyvät akanoista. Mikäli sinua pyydetään haastattelun jälkeen tekemään näyttökoe, tarkoittaa se yleensä sitä, että työnantaja näkee sinussa potentiaalia, mutta haluaa testata, miten toimit asiakkaiden kanssa. Jos onnistut näyttökokeessa, olet jo melko varmasti saamassa työpaikan. Mutta jos epäonnistut, on riskinä, että kyseisellä salilla et tule työskentelemään tulevaisuudessakaan. Ja sitähän me emme halua!

Käytännön näyttökoe

Näyttö kestää yleensä 30-60 minuuttia. Se voi sisältää asiakkaan ohjaamista täysin vapaavalintaisista lähtökohdista tai jonkin “case studyn”, jossa fiktiivisellä asiakkaalla on tietyt tavoitteet, vammat ja lähtökohdat. Riippuen siitä, millaista henkilöä työnantaja hakee ja kuinka pätevältä vaikutat, saattavat näyttökokeet olla hyvinkin erilaisia.
Jotkut työnantajat esiintyvät itse asiakkaana tai laittavat jonkun toisen työntekijän asiakkaan rooliin. Jotkut taas laittavat sinut työskentelemään ihan oikeiden asiakkaiden kanssa. Joku saattaa jopa haastaa etsimään salilta henkilön, joka voisi spontaanisti osallistua treeniisi.
Näistä lähtökohdista riippumatta on muutama tärkeä asia, jotka osoittavat, onko sinulla se mitä vaaditaan näyttökokeessa onnistumiseen ja ensimmäisen PT-työsi ansaitsemiseen.

Konsultaatio

Kaikki alkaa konsultaatiosta. Ennen itse treeniä, haluat saada asiakkaan kertomaan itsestään niin paljon kuin mahdollista. Haluat oppia tuntemaan asiakkaasi, hänen tavoitteensa, tarpeensa ja lähtökohtansa. Tätä tietoa tulet hyödyntämään myöhemmin.
Kaikki hintansa veroiset personal trainerit aloittavat konsultaatiolla ja asiakkaan tarpeiden analysoinnilla. Tämä pätee oikeisiin asiakkaisiin, joten se pätee myös näyttökokeessa. Tärkeitä asiakkaalle esitettäviä kysymyksiä:

  • Miten olet treenannut tai mitä muuta liikuntaa olet harrastanut ennen?

  • Miten koit, että se toimi sinulle?

  • Miten haluat treenata nyt?

  • Mitä tavoitteita sinulla on?

  • Onko sinulla joitain vammoja tai sairauksia?

  • Oletko treenannut PT:n kanssa aiemmin?

  • Mitä odotat PT:ltä?

Kysy kysymyksiä ja jatkokysymyksiä, kaiva syvemmälle niitä asioita, jotka tuntuvat relevanteilta. Se, mitä saat selville konsultaatiossa, luo pohjan sille mitä voit ja mitä sinun tulisi tehdä asiakkaasi kanssa.

Treeni

Näyttökoe ei ole oikea tilaisuus näyttää, kuinka monimutkaisia ohjelmointikikkoja hallitset tai kuinka haluat opettaa asiakkaan kävelemään käsillä. Näyttökoe on kuin ensimmäinen treeni uuden asiakkaan kanssa, eikä sen tarvitse olla minuutilleen suunniteltu, vaan voit mennä vähän fiiliksen ja asiakkaan toiveiden mukaan.
Ota lähtökohdaksi se, mitä asiakas haluaa treeniltään, pidä treeni tarpeeksi yksinkertaisena ja keskity siihen, että opit tuntemaan asiakkaasi lähtökohdat ja tarpeet. Testaa eri liikkeitä ja suorita perusliikkuvuustestit mitataksesi asiakkaasi rajoitteet. Selitä asiakkaalle, että aloitatte perusasioista, jotta voit paremmin tunnustella, miten voit suunnitella toimivan ohjelmoinnin tulevaisuutta varten.
Se, mitä te tarkalleen ottaen teette treenin aikana, on vähemmän tärkeää kuin se, miten kohtelet asiakasta ja kuinka hyvin otat hänet huomioon.

Kommunikaatio

Yksilövalmennus on ensisijaisesti palveluammatti, mikä tarkoittaa suuressa määrin kommunikointia.
Ole aktiivinen asiakkaasi kanssa. Katso kaikki kulmat, korjaa asennot, selitä mitä teette ja kutsu asiakas osallistumaan kaikkeen mitä teette. Sinun tehtäväsi on kohdata asiakkaan tarpeet eli selvittää mikä toimii ja mikä ei, mistä asiakkaasi pitää ja mistä ei, ja mitä hän oikeasti haluaa treeniltä. Aivan liian usein PT tekee vain oman mielensä mukaan ja pakottaa asiakkaan mukaan siihen, riippumatta siitä sopiiko kyseinen treeni juuri tälle asiakkaalle.
On sanomattakin selvää, että sinun tulee kohdata asiakas ystävällisesti ja olla keskittynyt häneen koko tapaamisen ajan. Hymy ja katsekontakti ovat tärkeitä. Kun kaikki menee niin kuin pitää, ei asiakas halua maksaa vain treenistä, vaan hän haluaa maksaa PT:stä.

Lopetus

Huono PT kiirehtii viimeiset hetket asiakkaan kanssa ja lähettää hänet kotiin nopealla “kiitos tästä kerrasta, nähdään pian”. Iso virhe.
Se on nimittäin juuri treenin jälkeen, jolloin voit todella hioa suhteesi asiakkaaseen. Jos sinulla on mahdollisuus, istu alas asiakkaan kanssa ja arvioi treeniä. Tämän voi aloittaa jo loppuverryttelyn tai venyttelyn aikana. Keskustele siitä mitä teitte, mitä asiakas piti treenistä ja miten jatkatte tästä eteenpäin. Voitte vielä esimerkiksi vaihtaa yhteystietoja ja varata seuraavan ajan.

Jos olet tehnyt hyvää työtä, on hyvin mahdollista, että työnantaja sanoo jo paikan päällä “tervetuloa meille töihin”.
Lue myös blogipostauksemme Ensimmäinen työhaastattelu PT:nä - 7 vinkkiä

LAB04280.jpg
Työ, OpiskeluGuest User