Tarvitseeko PT nettisivut?

Lyhyt vastaus: Kyllä!

Pidempi vastaus:
Vaikka Facebook-sivu tai Instagram-profiili voi tuntua nykyaikaisemmalta ja helpommalta kanavalta ihmisten tavoittamiseen, kannattaa kotisivut olla olemassa ja niihin panostaa. Kotisivujen kautta voit kommunikoida paljon sellaista, mitä et muiden kanavien kautta pysty tekemään. Lisäksi kotisivut ja niillä oleva tieto pysyvät paikallaan aina, kun taas Instagramissa ja Facebookissa postaukset katoavat uutisvirtaan nopeasti. Ihmiset, jotka haluavat löytää tiettyä informaatiota, löytävät sen paremmin nettisivuilta. Hyvät nettisivut antavat sinusta ja palveluistasi ammattimaisen ensivaikutelman.
20 vuotta sitten piti osata koodata, jotta voi rakentaa nettisivut. 10 vuotta sitten piti olla taitava designer ja hallita jokin ohjelma nettisivujen rakentamiseen. Nykyään nettisivut voi rakentaa, vaikka koodaus- tai design-taitoja ei olisikaan.
Edelleen kannattaa palkata ammattilainen, jos et ole kiinnostunut nettisivujen rakentamisesta itse, ja jos se aiheuttaisi sinulle vain ylimääräistä stressiä. Lisäksi tämä on mukava tapa ostaa toiselta pienyrittäjältä palveluita. Voi kuitenkin olla hyvä idea vähintään opetella tekemään pienet muutokset sivuille, jos haluat esimerkiksi päivittää hintatietoja.
Tämä sivu on rakennettu Squaspace-alustalla, ja voin suositella sitä sen helppokäyttöisyyden ja lukuisten tyylikkäiden sivupohjien takia. Jos sinulla on edes kohtalaiset atk-taidot, opit varmasti käyttämään Squarespacea. Myöhemmin on tulossa myös blogipostaus, jossa kerromme tarkemmin muutamasta eri alustasta.

Mitä PT:n nettisivujen tulisi sisältää:

1. Kuka olet?
Kirjoita lyhyt teksti, jossa kerrot itsestäsi ja taustastasi, mikäli se on relevanttia PT:n työlle. Eli relevanttia voisi olla esimerkiksi se, jos olet kilpaillut painonnostossa, fitness-kisoissa tms. Sen sijaan kesätyöt vuonna 2005 jollain aivan toisella alalla ei ole relevanttia tässä kohtaa. Kirjoita kaikista alaan liittyvistä koulutuksista, lisensseistä ja workshopeista, joihin olet osallistunut. Näin voit erottua muista PT:istä, jos sinulla on pohjakoulutuksen lisäksi muutakin kerrottavaa. Tähän tekstiin kannattaa kirjoittaa lyhyesti myös visiostasi ja siitä, miksi sinä olet Personal Trainer. Voit kuvailla esimerkiksi minkälaisia asiakkaita mielelläsi treenaat, jos haluat erikoistua tietynlaiseen asiakasryhmään tai millaisia treenimuotoja suosit treeneissä.

2. Mitä tarjoat?
Luonnollisesti tarjoat personal trainingia / yksilövalmennusta ja luultavasti myös ravintoneuvontaa, sillä sitä tarvitsevat melkein kaikki asiakkaat. Tarjoatko valmennusta salilla, jolla työskentelet vai voiko kanssasi treenata ilman jäsenyyttä? Voiko sinulta ostaa treeni- ja ravinto-ohjelmia ilman, että ostaa PT-tunteja? Onko sinulla Online-valmennusta? Mitä valmiita paketteja sinulla on? Näitä ei kannata olla liikaa, jotta asiakas ei hämmenny valinnanvaikeuden edessä, joten noin 3-4 erilaista pakettia riittää hyvin. Kirjoita pakettien sisältö ja hinta selkeästi, ja kerro halutessasi, että paketteja voidaan muokata asiakkaan tarpeiden mukaan.

3. Suosituksia
Kerää muutama hyvä sitaatti asiakkailta, siis sillä oletuksella, että sinulla on jo ollut asiakkaita. Mikäli sinulla ei ole ollut yhtään oikeaa asiakasta, koita haalia harjoitusasiakkaita ja vaikka tuttuja, joita treenaat, ja pyydä heitä kertomaan kokemuksistaan. Parhaassa tapauksessa sitaatit kertoisivat erilaisia asioita sinusta ja palveluistasi. Yksi kenties kertoo onnistuneesta painonpudotuksestaan ja kuinka hän on nyt elämänsä kunnossa, kiitos sinun. Toinen taas kehuu kuinka nopeasti hän pääsi takaisin kuntoon lasten saannin jälkeen sinun kanssaan treenatessaan. Kolmas puolestaan kertoo, kuinka hän kasvatti lihasmassaa ja tuli vahvemmaksi lyhyessä ajassa ohjelmointisi avulla. Konkreettiset tulokset, kuten “Pudotin 10kg 3 kuukaudessa PT X:n valmennuksessa” tai “voimatulokseni paranivat 10% ja lihasmassaa tuli lisää 5kg” tai jopa laadukkaat ennen-jälkeen-kuvat (asiakkaan luvalla tietenkin) ovat parasta mainosta.

4. Hinnat
Tässä on samat tiedot kuin kohdassa 2. Hintojen tulee olla helposti löydettävissä nettisivuilla. Kaikki ovat kiinnostuneita tietämään, mitä palvelut tulevat maksamaan. Jotkin potentiaaliset asiakkaat eivät edes halua lukea kaikkea tietoa sivuilla, jos he ajattelevat, että tämä on varmaan liian kallista heille. Joten ole avoin ja rehellinen hinnoistasi. Laita valmennuspaketit ylimmäksi sivulla. Niiden alapuolelle voit laittaa yksittäisten PT-tuntien ja pelkän ravinto-ohjelman hinnat. Näiden palveluiden hinnat tulisi olla sen verran korkeat, että pakettihinnat näyttävät hintansa arvoisilta, sillä niitä sinä mieluiten haluat myydä.

5. Yhteystiedot
Mieluiten vain sähköposti ja/tai yhteydenottolomake. Puhelinnumerosi tulisi olla vain maksaville asiakkaille. Et varmaankaan halua, että kaikki nettisivuilla vierailevat voivat soittaa sinulle milloin tahansa. Riskinä on, ettei sinua saa koskaan kiinni puhelimitse, kun olet asiakkaiden kanssa. Tarkka osoite ei myöskään ole relevantti personal trainereille. Kuntosali ei välttämättä halua, että paikalla käy ihmisiä kyselemässä sinua, jos tapaamista ei ole sovittu. Paikkakunta on tietenkin hyvä kertoa. Kiinnostuneiden potentiaalisten asiakkaiden tulisi ensisijaisesti mailata sinulle, ja voitte sitten jatkaa keskustelua sieltä miten haluatte. Yhteydenottolomake on oikeastaan sähköposti, mutta asiakkaan ei tarvitse kopioida sähköpostiosoitettasi ja mennä omaan sähköpostiinsa kirjoittamaan. Pelkän yhteydenottolomakkeen hyvä puoli on se, että jos sähköpostiosoitteesi ei ole kirjoitettuna netissä, on pienempi riski, että se päätyy jollekin listalle, josta tulee 50 roskapostia päivittäin.

6. Kuvia
Tämä kohta voi tuntua kinkkiseltä. Mitä kuvia, kuinka monta kuvaa, miten kuvat asetellaan? Ensinnäkin, et tarvitse kovin montaa kuvaa. Kyseessä ei ole mikään valokuvaajan portfolio. Asiakkaat ovat sivulla ensisijaisesti etsimässä tietoa palveluistasi. Yhteystietosivulla on hyvä olla kuva sinusta: korkealaatuinen portrettikuva, jossa olet mielellään pukeutunut työasuusi ja hymyilet ystävällisesti.
Muiden kuvien tulisi kuvastaa palveluitasi jollain tavalla, mutta ne voivat olla myös vain “tunnelmaa luomassa”. Ei siis kuvia sinusta fitness-lavalla, treenaamassa tai poseeraamassa, vaan kuvia, joissa teet työtäsi. Ihannetilanteessa palkkaisit ammattivalokuvaajan ja järjestäisitte kuvaukset, joissa otatte muutaman tilannekuvan, joissa ohjaat asiakkaita sekä lisäksi joitain yleiskuvia, kuten lähikuvia kuntosalin välineistä. Näissä kuvissa aitous ja luonnollisuus ovat valttia, mutta hyvä valokuvaaja tietää kyllä mitä tekee. Valitettavasti varsinkaan uran alussa ei välttämättä ole budjettia ammattivalokuvaajan palveluihin, ja tällöin päädytään usein käyttämään kuvapankkien kuvia. Kuvapankkia käytettäessä on hyvä muistaa, että kuvien tulee olla samanhenkisiä (ei siis tunnelmallista mustavalkokuvaa ja värikylläistä, superenergistä kuvaa samalle sivulle) ja näyttää mahdollisimman vähän kuvapankkikuvilta (yliruskettunut malli juoksemassa Los Angelesin aurinkoisilla kaduilla minisortseissa ei välttämättä luo oikeaa mielikuvaa PT-palveluista suomalaisessa pikkukaupungissa).
Mutta edelleen muista tämä: et tarvitse montaa kuvaa nettisivuillesi ja kuvien sijaan voit myös käyttää graafisia elementtejä.

Mitä muuta tarvitset nettisivujen rakentamiseen?
1. Maksutavat
Tulevien asiakkaiden tulisi mieluiten voida ostaa palveluitasi suoraan sivuiltasi. Tämä on myös hyvä tapa saada maksu asiakkaalta, vaikka tapaatkin asiakkaan IRL. Voitte mennä nettisivuille yhdessä, ja suorittaa ostokset. Näin vältyt korttimaksupäätteen, laskun ja käteisen käsittelyltä. Verkkokaupan ylläpitämiseen tarvitset maksusuorituspalvelun, joista yleisimpiin kuuluvat Stripe ja PayPal. Näiden lisäksi voit tarjota laskuvaihtoehtoa.

2. Logo ja brändi-ilme?
Et välttämättä tarvitse logoa, vaan nimesi kirjoitettuna tyylikkäällä, yksinkertaisella fontilla nettisivuilla riittää. Jos kuitenkin haluat logon ja mahdollisesti kokonaisvaltaisen brändäyksen, luota siinä ammattilaiseen, jos et itse satu olemaan graafinen suunnittelija. Hyvällä tuurilla tunnet suunnittelijan, joka voi antaa hyvän tuttavadiilin tai lahjakkaan graafikko-opiskelijan, joka tarvitsee harjoitusasiakkaan. Brändäyksen voi personal trainerin tapauksessa tehdä myöhemminkin, kun aikaa ja rahaa sille on riittävästi. Voit siis hyvin luoda nettisivut ilman sitäkin.

3. Yksinkertainen design
Älä tee sivusta liian monimutkaista monilla kuvilla, väreillä ja elementeillä. Valitse yksinkertainen sivumalli, joka näyttää tyylikkäältä, ja josta on helppo löytää etsimänsä tieto. Siitä, kun asiakas saapuu etusivulle siihen, kun hän maksaa ostoksensa, tulisi olla mahdollisimman vähän klikkauksia.

Onnea matkaan!