Asiakastyypit, jotka saavat PT:n turhautumaan

Personal trainerin työ voi hyvinä hetkinään olla maailman paras työ: hauska, inspiroiva ja stressivapaa. Asiakkaat tulevat aina paikalle ajoissa, seuraavat ohjeitasi täsmällisesti ja ovat supermukavia. Näin ei kuitenkaan aina ole.
Treenaamisen ja hyvinvoinnin parissa työskentely on yleensä todella mukavaa, ja ihanat asiakkaat tekevät työstä entistäkin parempaa. Mutta todellisuudessa joka päivä ei ole ruusuilla tanssimista, eivätkä kaikki asiakkaat ole superihania. Joskus PT:n työ on turhauttavaa, ja turhautumista voivat edesauttaa muun muassa seuraavanlaiset asiakkaat:

“Aina viime tipassa” -asiakas

Seisot respassa ja odotat kello viiden asiakastasi. Yrität parhaasi mukaan vältellä muita töitä, kuten muiden salin asiakkaiden auttamista sillä aikaa, kun odotat asiakastasi, sillä hänen tulisi saapua hetkenä minä hyvänsä. Pomollesi, joka kysyy ehtisitkö tehdä pienen siistimiskierroksen vastaat, ettet nyt ehdi, sillä odotat asiakasta ja haluat olla valmiina, kun hän saapuu.
Jos hän saapuu.
Klo 17.08 asiakas ryntää sisään. Treenivaatteet vielä vaihtamatta ja jäsenkortti alimpana treenikassissa. Vai jäikö se sittenkin kotiin?
Olit suunnitellut perusteellisen alkulämmittelyn, 4-6 perusnostoliikettä, joitain apuliikkeitä sekä loppuun sykettä nostavan osion. Ja tietenkin loppuvenyttelyn, jota asiakas aina vaatii. Paperilla hyvä suunnitelma. Joka on nyt pilalla.
No, ehkä ehdimme ainakin venyttelemään, ajattelet.
Klo 17.15 tulee asiakas tulos pukuhuoneesta. Vain kääntyäkseen ovella takaisin. Hän unohti täyttää juomapullon. Ja näköjään ottaa sen kotoa mukaan.

Skenaario A: Sinulla on toinen asiakas klo 18 = on stressaavaa yrittää ehtiä tekemään treeni ja lopettamaan ajoissa.

Skenaario B: Sinulla ei ole toista asiakasta buukattuna heti perään. Joko työpäiväsi päättyy siihen tai on tauon paikka. Herää kysymys: haluatko treenata tämän myöhässä olleen asiakkaan kanssa yliaikaa? Mielellään et sitä tekisi. Haluaako asiakas, että teet sen? Odottaako asiakas sinun tekevän sen? Tai mitä jos teille tulee asiasta väittely. Asiakas kenties suuttuu siinäkin tapauksessa, jos teillä menee yliaikaa, ja hänellä on jotain sovittuna heti perään.

Mitä tapahtuu, on kuitenkin skenaario C: Asiakkaalla onkin menoa, ja hän haluaa olla valmis ja hyvin venytelty viittä vaille kuusi. Viimeistään.
 
”PT:n tulee olla käytettävissä 24/7 (mutta en halua maksaa siitä ekstraa)” -asiakas

Sovitte seuraavaa tapaamista:
Asiakas: “Hmm. Lauantaiaamuna klo 8.30 voisi sopia minulle. Tai perjantaina puoli kuudelta. Tai sunnuntaina varttia yli kolme. Maanantaiaamuna klo 5.45 sopisi minulle myös.

PT: “Ajattelin kyllä ehdottaa sitä aikaa, jonka olimme jo sopineet: maanantaina klo 16.30.”

“Miksi emme tee enemmän vatsalihaksia?” -asiakas

PT (ajattelee, mutta ei tietenkään sano ääneen): “Katsotaanpa. Treenaat 1-2 kertaa viikossa ja sinulla on BMI 30 ja rasvaprosentti, johon skaalan yläpää ei edes riitä. Luuletko tosiaan, että terveytesi paranee eristävillä vatsalihasliikkeillä, kun voisimme samanaikaisesti parantaa koko kropan liikkuvuutta ja lisätä voimaa sekä tehdä töitä terveellisen ruokavalion eteen?”

PT (sanoo pikemminkin näin): “Joo, totta kai voimme lisätä jonkin vatsalihasliikkeen ohjelmaan.”

Asiakas: “Tuo laite, missä istutaan ja väännetään yläkroppaa, eikö se otakin hyvin? Sehän tuntuu hyvin sivuvatsalihaksissa myös? Juuri sieltä mistä minun pitäisi saada pikkuisen rasvaa pois.”

PT (jälleen vain ajattelee itsekseen): “Tuo laite on täydellinen, jos haluaa välilevyn pullistuman ja pysyä treenaamattomana. Ja poltettavaa rasvaa on kyllä muuallakin kuin kyljissä.”

 “Kuuluuko tämän olla näin raskasta?” -asiakas

Tanko painaa kaksikymmentä kiloa ja asiakas sai tehtyä helposti 12 toistoa hyvällä tekniikalla, ja olisi voinut tehdä muutaman lisääkin helposti. Ajattelet päässäsi, että mikä idea on treenata asiakasta, joka ei halua tulla yhtään vahvemmaksi.

 “No siis, ajattelin tehdä ehkä 1-2 treeniä kuukaudessa, jonka jälkeen haluan, että teet minulle uuden ohjelman” AKA pihi asiakas

PT: Siis ymmärsinkö nyt oikein. Sinä maksat 1-2 treenistä kuukaudessa, jotka minä suunnittelen, toteutan ja sitten istun alas ja kirjoitan taas uuden ohjelman (josta sinä luultavasti tulet lähettämään valtavasti kysymyksiä). Joten minulle maksetaan 1-2 tunnin työstä, vaikka todellisuudessa minun tulee käyttää siihen ainakin tuplasti tunteja.

Asiakas: Näin juuri.

“Mutta entä…venyttely, vatsat, kehonkoostumusmittaus jne.?” AKA Yliaika-asiakas

Olette jo yliajalla, mutta asiakas ei tahdo ymmärtää, että maksettu aika on jo käytetty, vaan haluaa mahdollisimman paljon vastinetta rahoilleen.
PT-tunti on jo ohi ja siihen mahtui voimaliikkeitä, liikkuvuusharjoituksia ja sykettä nostattavaa treeniä. Siis kaikki, mitä oli suunniteltu tälle kerralle ja vähän ekstraakin. Silti asiakas haluaisi venytellä pidempään yhdessä ja mittauttaa kehonkoostumuksen, kun viime kerrasta on peräti viikko aikaa.

“Minun naprapaattini/kiropraktikkoni/fysioterapeuttini/työkaverini/kumppanini jne. sanoo että…” -asiakas

PT:n ajatukset laukkaavat suurin piirtein näin: “Kiitos tiedosta. Noteerattu. Nyt teemme kuitenkin niin kuin minä sanon. Minun PT-tuntini = sinun fyssarisi, kumppanisi tai pomosi ei päätä, mitä teemme.
Luonnollisesti teemme mikä on sinulle parasta ja minä otan siitä selvää. Olet kuitenkin minun PT-asiakkaani. Ja asiakkaat ovat kaikkein tärkeintä.
Siitäkin huolimatta, että he voivat joskus olla raivostuttavia”.

LAB04324.jpg
TyöGuest User