Markkinointi PT:nä - Parhaat vinkkimme
Tässä blogipostauksessa jaamme kahden kokeneen PT:n vinkit markkinointiin. Vinkit sopivat erityisesti uraansa aloitteleville personal trainereille, mutta myös muut voivat saada hyviä ideoita.
Hanna Moisander:
Markkinointi 101 - Uutena personal trainerina voi olla haastavaa löytää ensimmäiset asiakkaat. Asiaankuuluva viestintä markkinoinnin ja myynnin muodossa on äärimmäisen tärkeää. Osana IPT-koulutusta puhumme markkinoinnista uutena PT:nä ja tässä tulee minun mielestäni top-3 tärkeintä muistettavaa:
1. Know your WHY.
On aina helpompaa myydä jotain, jota kohtaan tuntee suurta intohimoa, ja jonka aidosti tietää tekevän asiakkaalle positiivisen vaikutuksen. Siksi kannattaa aina miettiä lähtökohtia sille, miksi ylipäätään haluat myydä personal trainingia, mikä siinä vetoaa sinuun, mitä asiakkaan ongelmia voi ratkaista ja miten sinun tarjoamasi palvelu erottuu muista. Mitkä ovat sinun USP:si (Unique Selling Point) ja miltä sinun tarjoamasi palvelu näyttää?
2. Tee vaihtokauppaa (eli yhteistyömarkkinointia).
Vaihda palveluksia treeniä vastaan. PT-urasi alussa voi olla vaikeaa saavuttaa niitä asiakkaita, joiden todella haluaisit löytävän luoksesi. Voit kokeilla tehdä ensin referenssitapauksen, eli hankkia valmennusasiakkaan juuri siitä kohderyhmästä, josta haluaisit asiakkaidesi tulevan. Etsi henkilöitä, jotka voisivat vaikuttaa toisiin ympärillään oleviin henkilöihin tai levittää tietoa sosiaalisessa mediassa, ja vaihda treeni markkinointiin. Eli toisin sanoen tee vaikuttajamarkkinointia. Tai etsi yritys, jonka kanssa voit tehdä yhteistyötä esimerkiksi järjestämällä heille tapahtumia ja vastineeksi saat myydä palveluitasi heidän työntekijöilleen. Tai ota yhteyttä treenivaateyritykseen, jonka vaatteet saavat ylläsi näkyvyyttä, ja sinä saat asialliset työvaatteet. On tärkeää muistaa ennen kuin aloitat yhteistyöt, että esität tarjouksesi kirjallisena, jotta yhteistyökumppanit tietävät ja ymmärtävät käyttämäsi ajan arvon. Tämä tulee tehdä ennen kuin alat myydä!
3. Laske rimaa
Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä: laske rimaa. Ole näkyvillä asiakkaille, anna heille hymyjä ja katsekontaktia, ja varmista, että he tietävät, että haluat heidän parastaan! Ohjaa ryhmäliikuntaa ja jos joku on kiinnostunut, tarjoa ilmainen konsultaatio. Tee kaikkea tätä saadaksesi sovitun tapaamisen ja tilaisuuden myydä palveluitasi!
Andreas Hurtig
1. Sissimarkkinoi
Paras ja edullisin. Ongelmana on, että joskus on vaikea keksiä todella hyvää ideaa. Kaikki “tykkää, jaa ja kommentoi, jotta voit voittaa 24-packin Noccoa” ovat yhtä tyhjän kanssa. Tulet varmasti saamaan sillä jonkin verran sitoutumista, mutta koska näitä samanlaisia kampanjoita tekevät kaikki, eivät seuraajat edes muista kenen kilpailu se lopulta oli.
Hyvä esimerkki onnistuneesta sissimarkkinoinnista oli, kun tein maastavedon 250kg traktorinrenkaalla, ja lupasin ilmaisen treenikuukauden sille, joka onnistui nostamaan renkaan. Sen lisäksi, että kymmeniä tuhansia ihmisiä näki kampanjan, tuli paikan päälle salille, jossa rengas oli, noin 100 ihmistä kokeilemaan voimiaan.
2. Seuraa mainontasi dataa
Asenna sivullesi Facebook-pikseli ja ala keräämään dataa. Personal training on edelleen jotain, mitä ei myydä hakusanoilla vaan markkinoinnilla. Luo kohdennettu kampanja, jonka tavoitteena on saada liikennettä sivulle. Hanki todella hyvännäköisiä kuvia joko ostamalla ne kuvapankista tai vielä parempi, hankkimalla apua valokuvaajalta Hannan vinkkien 2. kohdan tavalla. Kirjoita simppeli, mutta myyvä teksti ja aloita kampanja. Parhaassa tapauksessa teet useamman eri version. Esim. joitain eri kuvia ja hieman erilaisia tekstejä, jotta näet mikä toimii parhaiten. Yhdelle kohderyhmälle ennen/jälkeen-kuvat toimivat parhaiten ja toiselle taas kuva PT:stä treenaamassa asiakastaan. Varmista, että sinulla on kaikenlaisia kuvia markkinointikansiossasi.
3. Tee pakettitarjouksia
Testaa erilaisia paketteja ja kampanjoita ja esittele ne eri tavoilla. Yksi paketti voisi olla vaikka “Kesäpaketti”. Pääse kuntoon kesäksi. 3 kuukauden rasvanpolttotreenit ja ravintosuunnitelma. Tämä saavuttaa tietynlaisen kohderyhmän ja markkinaraon.
Pidän myös sellaisista kampanjoista, jotka tarjoavat jotain ekstraa nostamatta hintaa. Esim. Osta 50 PT-tuntia, niin saat ilmaisen ravintosuunnitelman (arvo 500€). Sillä ei ole väliä, vaikka olisit ajatellut tehdä sen asiakkaalle joka tapauksessa. Tärkeintä on se tunne, että asiakas saa jotain ekstraa ja on entistä tyytyväisempi ostokseensa.