Vältä sanaa "ei" valmentaessasi

Kun opetamme ihmisiä, on tärkeää, että olemme selkeitä. Jos asiakkaamme ei ymmärrä, mitä tarkoitamme tai hämmentyy puheistamme, on suuri mahdollisuus, että hänen oppimisensa on hidasta . Pahimmassa tapauksessa se voi johtaa siihen, että asiakas ei motivoidu tai menettää kiinnostuksensa harjoitteluun.

En kirjoita "älä sano", koska se on liian ironista. Argumentin taustalla oleva logiikka on, että jos sanot asiakkaalle, että hänen "ei pitäisi" tehdä mitään, hänen on erittäin helppo päästä eroon sanasta "ei" ja muistaa se ikään kuin hänen pitäisi tehdä jotain. Lisäksi voi helposti käydä niin, että annamme asiakkaalle kaksi ohjetta, jos emme käytä sanaa “ei”. Jos näet täältä:

”Kyykkyissä ei pidä seistä niin kapeasti. Seiso leveämmin."

Tässä henkilö saattaa muistaa, että on kaksi tapaa muistaa, kuinka tehdä kyykky. Yksi on se, että seisoma-asento on kapea ja toinen taas leveä. “Äsh, mitä minun pitikään tehdä?”

Jos otamme askeleen pidemmälle, on myös opettavampaa painostaa, mitä meidän pitäisi tehdä. Jos selitämme, mitä asiakkaan tulee tehdä, annamme hänelle tehtävän. Jos selitämme, mitä heidän ei tarvitse tehdä, ennen kuin he edes välttämättä tekevät sen, hukkaamme vain aikaa. Lisäksi luomme mahdollisuuden, että asiakas voi keksiä jotain, mitä hän ei edes aikonut tehdä. Esimerkki "älä ajattele vaaleanpunaista norsua" toimii varsin hyvin havainnollistamaan tätä kohtaa.

Tärkein syy selkeiden ohjeiden antamiseen on se, että vältämme asiakkaan hämmetyneisyyden. Selittämällä, mitä heidän "ei pitäisi" tehdä ennen kuin he ovat edes yrittäneet, he eivät edes saa mahdollisuutta tehdä oikein alusta alkaen. Mutta iso kysymys onkin - mitä teemme, jos he todella tekevät liikkeen väärin?

On helpointa käyttää sanallisia ja visuaalisia merkkejä (cue) kertomaan asiakkaalle, mitä hänen tulee tehdä. Ohjaa asiakas oikeaan sen sijaan, että keskittyisit siihen, mitä hän ei saa tehdä. Jos meillä on joku, joka on hyvin epävarma (ja kenties hyvästä syystä), on erittäin masentavaa, jos painostamme jatkuvasti sitä, mitä hänen ei pitäisi tehdä sen sijaan, mitä hänen pitäisi tehdä.

Mutta onko oikein käyttää sanaa "ei" joskus? Tietysti. Joillekin ihmisille on esimerkiksi havainnollistettava, mitä he tekevät väärin. He eivät välttämättä ymmärrä muuten. Suosittelen kuitenkin, että muutat ohjeen painopisteen muotoon: “Sinä teet nyt näin. Yritä tehdä jatkossa NÄIN”. Sitten vältämme sanan "ei" käyttöä ja havainnollistamme paremmin sitä, kuinka haluamme muuttaa asiakkaan liikemallia.

TyöAnnu Keskisaari