Valmentaja! Huomioi nämä asiat, kun treenaat asiakkaasi kanssa
Suuri osa asiakaskokemuksesta muotoutuu kuntosaliohjausten pohjalle. Asiakkaasi on ottanut aikaa ja investoinut rahaa voidakseen treenata yhdessä kanssasi. On tärkeää, ettei näitä henkilökohtaisia ohjauksia oteta itsestäänselvyyksinä. Vaikka sinulla olisi 5 ohjausta päivässä, jokaisen asiakkaan tulee tuntea itsensä ensimmäiseksi ja ainoaksi asiakkaaksi. Mitä kaikkea sinun tulee siis ottaa huomioon, kun treenaa asiakkaasi kanssa?
Asiakkaan yksilöllisyys
Jokaisella asiakkaalla on omat tarpeensa ja toiveensa. Muista jokaisen asiakkaasi erikoispiirteet ja hyödynnä niitä. On sinun tehtäväsi olla joustava ja mukautuva. Muista kuitenkin, että joustaa ei tarvitse hamaan loppuun asti - sinulla on yhtä suuri oikeus valita asiakkaasi, kuin asiakkaillasi on valita sinut. Jos siis henkilökemiat tai valmennusfilosofiat eivät kohtaa, älä jatka asiakassuhdetta, josta kumpikaan teistä ei pidemmän päälle hyödy.
Yksilöllisyyden havainnointiin liittyy myös olennaisesti sen ymmärtäminen, minkälaisia cueta asiakas tarvitsee ymmärtääkseen ohjeistusta paremmin.
Suunnittele treeni etukäteen
Pidä huoli siitä, että sinä tiedät koko ajan, mitä seuraavaksi tapahtuu. Jos asiakkaasi treenaa osan treeneistä itsenäisesti, käy hyvissä ajoin hänen treenimerkintänsä ja mahdolliset videot läpi, jotta tiedät, mihin osa-alueisiin teidän on hyvä keskittyä treenin aikana. Muista jättää treeniin myös aikaa keskustelulle. Tee kuitenkin suunnitelmasta mieluummin liian täysi kuin tyhjä, ja sopeuta treeniä tilanteen mukaan.
Tule ajoissa ja asianmukaisissa vaatteissa
Äärimmäisen helppo tapa tehdä asiakas tyytymättömäksi on saapua treenitapaamiseen myöhässä. Tule aina ajoissa paikalle ja varmista, että kaikki on valmista asiakastasi varten. On myös tärkeää pukeutua treenivaatteisiin. Jos saavut paikalle hameessa tai farkuissa, etkä esimerkiksi sen vuoksi pysty näyttämään asiakkaallesi esimerkkiä suoritustekniikasta, välität ulospäin kuvaa siitä, että sinua ei kiinnosta kyseinen asiakastapaaminen.
Ole fyysisesti paikalla ja henkisesti läsnä
Ei riitä, että tulet paikalle ja olet fyysisesti läsnä. Asiakkaasi tarvitsee sinua. Muuten hän treenaisi yksin. Pidä huoli siitä, että kuuntelet asiakastasi sekä tuet ja kannustat häntä. Merkitse ylös hänen kommenttejaan, reaktioitaan ja huomioitaan, jotta voit jatkuvasti kehittää treeniohjelmaa paremmaksi.
Ota omassa olemuksessasi huomioon asiakkaan yksilöllisyys. Jotkut tarvitsevat enemmän kannustusta, toiset pärjäävät sarjanjälkeisillä kommenteilla. Jotkut eivät voi keskittyä, jos kerrot korjausehdotuksia sarjan aikana, toisille se on taas ainoa tapa sisäistää uusi tieto. Tällaiset asiat ovat suhteellisen pieniä, mutta sitäkin tärkeämpiä asiakassuhteen ylläpitämisen kannalta.
Ole samalla tasolla asiakkaan kanssa
Jos asiakas tekee lattiapunnerruksia ja sinä seisot hänen vieressään, välität tiedostamattasi käsitystä eräänlaisesta hierarkiasta, jossa sinä olet asiakkaasi yläpuolella. Tule siis asiakkaasi tasolle - istu, polvistu tai kyykkää. Pääasia, että olet hänen tasollaan.
Sen lisäksi, että tämä tekee teistä yhdenvertaisempia, se myös auttaa mahdollisten virheiden huomaamista. Liiku siis aktiivisesti asiakkaasi ympärillä ja katso suoritustekniikkaa eri kulmista, jotta saat mahdollisimman hyvän käsityksen siitä, mitä asiakkaasi tekee.
Treenaa asiakkaasi kanssa
On itsestäänselvää, että sinulla ei ole voimia treenata jokaisen asiakkaan kanssa koko ohjelmaa läpi. Käytä siis pelisilmää ja pohdi, mikä on asiakkaallesi vaikein vaihe ja treenaa se hänen kanssaan. Sen lisäksi, että annat esimerkkiä asiakkaallesi, vahvistat käsitystä siitä, että kyseessä on teidän yhteinen valmennussuhteenne.