Ruokavalio - toimiva työkalu vai asiakkaan vihollinen?
Ruokavaliosuunnitelmat ovat olleet jo pitkään osa personal trainerin palvelutarjontaa. On totta, että painonpudotus, lihaksen tai voiman kasvatus ja kokonaisvaltaisesti terveellinen elämä vaativat liikunnan lisäksi paneutumista ruokailutottumuksiin. Kuinka hyvä ruokavalio kasataan? Onko ruokavaliosuunnitelma aina tarpeellinen asiakkaalle?
Ruokavalioon liittyviä ongelmia
Ruokavaliosuunnitelmat toimivat harvoin pitkällä aikavälillä. Hyvin useasti personal trainer määrää grammantarkasti syötävät raaka-aineet sen lisäksi, että hän luo asiakkaalle aikataulun syömistä varten. Välillä tämä on tarpeellista, kuten esimerkiksi kehonrakennus- tai fitness-kisoihin valmistautuessa.
Valmentajalle ruokavaliosuunnittelu voi tuoda lisätuloja. Asiakkaan näkökulmasta se voi olla työkalu, joka auttaa saavuttamaan tavoitteet. Kukaan meistä ei ole kuitenkaan täydellinen, ja tästä syystä ruokavalion noudattamisessa voi kohdata monia ongelmia.
Skenaario 1: Asiakas ei pidä kiinni suunnitelmasta
Riippumatta siitä, kuinka hyvin ruokavalio on suunniteltu ja kuinka innostuneita asiakkaat ovat, suunnitelmia voi olla vaikea noudattaa.
Se on täysin normaalia, sillä:
Asiakas voi olla kiireinen
Asiakas ei aina ehdi valmistaa ruokiaan valmiiksi
Asiakas tai asiakkaan lapset sairastuvat
Asiakkaan aikataulut muuttuvat äkillisesti
Syntymäpäivät tai illanistujaiset muuttavat suunnitelmia
Joskus asiakas ei yksinkertaisesti halua syödä riisikakkuja perjantai-iltana klo 21.30.
Vaikka asiakas maksoi ruokavaliosta, kapinoiminen ja ruokavalion noudattamatta jättäminen on luonnollista, sillä ihmiset eivät ole koneita. Valitettavasti ruokavaliosta poikkeaminen kuitenkin vaikeuttaa asiakkaan toivomien tulosten saavuttamista.
Skenaario 2: Asiakas seuraa suunnitelmaa täydellisesti
Aivan liian täydellisesti ja aivan liian kauan.
Suurin osa ruokavaliosuunnitelmista on tarkoitettu väliaikaisiksi. Ne on suunniteltu lyhyen aikavälin tavoitteiden tukemiseen, kuten muutaman ylimääräisen kilon pudottamiseen, verensokerin hallitsemiseen tai suorituskyvyn optimointiin ennen kilpailua. Ajan myötä keho kuitenkin sopeutuu ruokavalioon.
Liian tunnollinen ja pitkäkestoinen ruokavalion noudattaminen voi johtaa vääristyneeseen ruokasuhteeseen, jolla voi olla pysyviä vaikutuksia asiakkaan ruokailutottumuksiin. Elintarvikkeiden ja ravintoaineiden jatkuva seuraaminen ohjeiden mukaan alentaa asiakkaan kykyä tehdä itsenäisiä, viisaita valintoja. Jos ruokavalion painopiste on kalorien laskemisessa, se muuttuu nopeasti rajoittavaksi; ruokailu alkaa aiheuttaa ahdistusta jokapäiväisissä vaihtelevissa olosuhteissa, joissa niin yksinkertaisesta asiasta kuin lounaan nauttimisesta ravintolassa tulee ylivoimainen haaste.
Skenaario 3: Asiakas seuraa ruokavaliota hetken, mutta hän vihaa sitä
Tiukan ruokavalion noudattaminen on kestämätöntä monille ihmisille
Ruokavalio voi toki auttaa asiakasta saavuttamaan tavoitteitaan - tai sitten ei. Pääasia tässä skenaariossa on se, että asiakas vihaa syömisen seuraamista. Kana, parsakaali ja maitorahka voivat aiheuttaa erittäin suurta turhautumista mielikuvituksettomuudellaan. Loppujen lopuksi asiakas kyllästyy prosessiin niin, että hän antaa periksi. Asiakas päättelee “terveellisen syömisen” olevan kamalaa ja täten liukuu entistä syvemmälle vanhoihin, mahdollisesti epäterveellisiin ruokailutottumuksiin. Tämän seurauksena asiakas menettää mahdollisuuden oppia tekemään terveellisempiä, nautinnollisempia valintoja ja ennen kaikkea kestäviä muutoksia.
Vaikka me koulutettuina personal trainereina tiedämme todennäköisesti enemmän ravinteista ja yleisistä ravintotarpeista, asiakas tietää paljon enemmän hänen yksilöllisistä tarpeistaan, ruokavaliostaan ja elämäntavoistaan. Siksi yllä olevat skenaariot toistuvat usein tavalla tai toisella. Syynä on ruokavalioiden luonne: ne ovat liian spesifejä ja joustavat vain hieman tai eivät lainkaan - toisin kuin asiakkaidemme tarpeet, jotka ovat jatkuvassa muutoksessa ja vaihtelevat päiväkohtaisesti. Syömisen ei tulisi aiheuttaa ahdistusta tai tuntua pakonomaiselta - se on luonnollinen osa jokapäiväistä elämäämme.
Kuinka laatia asiakkaalle toimiva ruokavalio?
Eettinen vastuumme on tarjota asiakkaille ratkaisu, joka edistää heidän pitkäaikaista hyvinvointiaan. Hyvän ruokavalion voit laatia hyödyntämällä esimerkiksi seuraavia vinkkejä:
Muista yksinkertaisuus
Ruokavalion ei pitäisi olla monimutkainen. Asiakkaan ei tarvitse punnita ruokiaan tai laskea kaloreita, proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvoja saadakseen pitkäaikaisia ja kestäviä tuloksia. Heidän ei myöskään tarvitse kuljettaa mukanaan boksitettuja lounaita ja asettaa puhelimeensa hälytyksiä, jotta he muistaisivat syödä 3 tunnin välein.
Kehon ravintotarpeet ovat jatkuvia ja pitkäaikaisia. Kehon toiminnot kestävät ja mukautuvat. Jokaisen päivän ei tarvitse olla täydellinen. Itse asiassa yhdenkään päivän ei tarvitse olla täydellinen. Niin kauan kuin asiakas syö keskimääräisesti hyvin pitkän aikavälin tarpeidensa ja tavoitteidensa mukaisesti, ruokavalio toimii.
Tarjoa erilaisia vaihtoehtoja ja ota huomioon asiakkaasi toiveet
Vaikka asiakas söisi jo lähtökohtaisesti terveellisesti ja monipuolisesti, voimme aina pyrkiä tarjoamaan erilaisia vaihtoehtoja. Kaurapuurolla on hyvä aloittaa päivä, mutta marjaisa tuorepuuro voi tuoda iloa ja toivottua vaihtelua rutinoituneeseen arkeen.
Ota huomioon asiakkaan toiveet ruokavaliosuunnittelussa. Kana, riisi ja parsakaali ovat harvan ensimmäisiä valintoja lounaaksi, eikä näitä tarvitse ruveta syömään päivittäin, vaikka haluaisikin parantaa elämäntapojaan tai pudottaa painoaan. Terveellisen ruoan ei tarvitse olla mielikuvituksetonta tai mautonta. Jätä pois asiakkaasi inhokit, suosi hänen lempiraaka-aineitaan ja ehdota uusia makuelämyksiä.
Painota intuitiivisuutta ja säilytä avoin keskusteluyhteys
On tärkeää, että asiakkaasi kuuntelee kehoaan ja ruokavalion toimivuutta. Kehossa tulee olla hyvä olla, oli tavoitteena sitten painon pudotus tai lihasmassan kasvatus. Kannusta asiakastasi kertomaan ruokailujen luomista tuntemuksista - niin fyysisistä kuin henkisistäkin. Jätä ruokavalioon joustovaraa ja ole valmis mukauttamaan suunnitelmaa asiakkaasi kehittyessä tai uusien tarpeiden ja toiveiden noustessa esiin.
Onko ruokavalio aina tarpeellinen?
Ei. Ei missään nimessä. Voit hyvin tarjota asiakkaallesi vain treeniohjelman tai ohjauspalveluita. Voit keskustella asiakkaasi kanssa ruokavalion tarpeellisuudesta, mutta sen ostamisen ei tulisi olla pakollista. Asiakkaalla voi olla terveelliset elämäntavat ja kiinnostusta oppia vain kuntosaliliikkeiden oikeat tekniikat ja saada treeniohjelma, jotta salilla käyminen olisi vaivattomampaa. Tällaisessa tapauksessa ruokavaliota ei tarvita.
Ruokavaliosta voi olla myös enemmän haittaa kuin hyötyä silloin, jos asiakkaalla on aktiivinen syömishäiriö, syömishäiriötaustaa tai häiriintynyt suhde syömiseen. Tällöin saatat tarvita toisen alan ammattilaisen apua tai konsultointia, jotta voit tarjota asiakkaallesi parasta mahdollista apua. Tärkeintä on laittaa asiakkaan terveys ja hyvinvointi etusijalle.
Tavoitteita voi seurata myös muilla tavoin, kuin pudotetun painon tai kasvatetun lihasmassan näkökulmista. Joidenkin asiakkaiden kanssa käyttäytymistavoitteiden seuranta voi olla toimivampaa. Käytä luomaamme tavoitelistaa tai ota siitä vinkkejä luodaksesi asiakkaallesi sopivat käyttäytymistavoitteet!
Haluatko kouluttautua personal traineriksi? Lue tietoa koulutusohjelmastamme!
Seuraa meitä Facebookissa!