Miten tehdä hyvä treeniohjelma?

Ohjelmointi

Ohjelmointi on todennäköisesti personal trainerin suurin ja eniten aikaa vievä työtehtävä. Jokainen asiakastapaaminen on suunniteltava huolellisesti ja tuoreelle PT:lle se voi tuntua haasteelliselta. Tässä kirjoituksessa haluan auttaa sinua valmentajana tai PT-oppilaana ohjelmoimaan paras mahdollinen treeniohjelma asiakkaalle tai miksei vaikkapa itsellesi.

Sisältö

Sisältö on ohjelmoinnin A ja O. Olemme aikaisemmin kirjoittaneet blogitekstit eri treenijaoista, kuten 3-jakoinen push/pull/alakroppa-ohjelma ja yksijakoinen koko kropan ohjelma. Lue lisää täältä:

Harjoitusten valinnassa on aina suositeltavaa rakentaa ohjelma perusliikkeiden ympärille. Perusliikkeet ovat suuria moninivelliikkeitä, jotka ovat avain voimaan ja kestävyyteen. Älä käytä ohjelmassa liikkeitä, joita et osaa sataprosenttisesti. PT:nä sinun tulee aina osata perustella, miksi asiakas tekee tietyn asian. Jos et tunne liikettä kunnolla, voi asiakas esittää kysymyksen, johon sinulla ei ole vastausta, mikä taas ei anna sinusta kuvaa asiansa osaavana PT:nä.

Treenin voi ajallisesti jakaa esimerkiksi näin:

·        Alkulämmittely 5–10 minuuttia

·        Päätreeni: 20–30 minuuttia

·        Tukiliikkeet / aputreeni: 10–20 minuuttia

·        Lopetus / jäähdyttely: 5–10 minuuttia

·        Venyttely: 5 minuuttia

 

Ohjeet

Ohjeet ovat erittäin tärkeät, koska jos asiakas haluaa sinulta treeniohjelman hän A) ei halua itse päättää tai ei osaa päättää mitä ohjelma sisältäisi tai B) hän ei vain halua ohjelmoida itse. Riippumatta siitä mikä asiakastyyppi on kyseessä ovat ohjeet hyvin tärkeässä osassa ohjelmoinnissa.

Ole selkeä äläkä kirjoita ohjelmaan ympäripyöreästi esimerkiksi ”olkapäiden aktivointia kepillä” tai ”vapaavalintainen alkulämpö”, vaan anna asiakkaalle selviä ohjeita. Voit laittaa ohjelmaan kuvia, linkkejä videoihin tai kirjoittaa tarkasti, miten liike tulisi tehdä. Näin takaat, ettei asiakkaasi tarvitse itse tietää tai muistaa miten liike tehtiinkään. Et voi aina tietää, onko tietty liike asiakkaalle hyvinkin tuttu vai tekeekö hän sitä ensimmäisiä kertoja, joten on parempi tehdä ohjeista aina selkeät ja tarkat.

Vinkki! Tallenna laatimasi ohjeet, kuvat ja videolinkit omaan “liikepankkiisi”, jotta sinun ei tarvitse joka kerta uutta ohjelmointia tehdessäsi kirjoittaa samoja ohjeita uudestaan. Ohjeita kannattaa kuitenkin yksilöidä asiakkaan mukaan, eli esim. jos tiedät, että asiakkaalla kääntyvät polvet aina takakyykkyä tehdessä sisäänpäin, voit kirjoittaa ko. asiakkaan ohjelmointiin vinkiksi muistutuksen “keskity työntämään polvia ulospäin”.

Asiakkaan toiveet ja tavoitteet

Asiakkaan toiveet ovat ERITTÄIN tärkeitä ohjelmointia laatiessa. Jos asiakas haluaa treenata kehonpainolla, ei ole mitään järkeä ohjelmoida hänelle painonnostoa vain syystä että ”painonnosto on hyväksi”.

Asiakas odottaa sinulta usein vain hyvää ja laadukasta valmennusta, ja luottaa ammattitaitoosi ohjelmoinnin suhteen, mutta syvällisemmin asiakkaan kanssa keskustellessa tulevat piilevät toiveet yleensä esiin.

Varsinkin aloittelevien treenaajien kanssa ohjelmointiin liittyvät toiveet saattavat tulla esiin vasta matkan varrella. Asiakas haluaa kenties aluksi kokeilla esim. painonnostoa, koska ei ole sitä koskaan testannut, mutta ei parin kokeilun jälkeen pidäkään siitä yhtään. Jos asiakas ahdistuu, kun näkee painonnostoliikkeitä ohjelmoinnissaan, on aika istua alas asiakkaan kanssa keskustelemaan hänen tavoitteistaan ja toiveistaan, ja korjata ohjelmointia vastaamaan niitä.

Jos asiakas ei saavuta tavoitteitaan, oli se sitten voimaa tai hauskanpitoa, hän todennäköisesti ei jatka PT-palvelun ostamista, joten ota selvää asiakkaan tavoitteista. Tämä auttaa sinua ohjelmoinnin laatimisessa.

Treenien kesto

Moni asiakas kertoo olevansa erittäin kiireinen ja haluaa suorittaa treenin tunnissa (tunti on sopiva treeniaika aloittelijasta jopa kehittyneemmälle treenaajalle). Tunnissa on mahdollista suorittaa noin 4–6 liikettä riippuen sarjojen pituudesta ja tarvittavista varusteista. Muista, että myös varusteiden ja painojen hakeminen sekä niiden palauttaminen paikoilleen vievät aikaa. Ota nämä siirtymäajat huomioon, kun ohjelmoit tiukan aikataulun treeniohjelmaa.

Esim. jos suunnittelet asiakkaalle 8 harjoitusta, joista jokaista tehdään 3 sarjaa. Yksi sarja kestää 30 sekuntia, ja lepoa on 1 minuutti sarjojen välillä. Tämä tekee yhteensä 36 minuuttia, mutta tähän ei ole otettu huomioon painojen keräämistä, alkulämmittelyä, tekniikan näyttämistä jne. Kun nämä lisätään treeniaikaan, on treenin kokonaiskesto helposti yli tunnin.

On erittäin tavallista, että tuore valmentaja ohjelmoi liian pitkiä ja rasittavia treenejä uudelle asiakkaalle. Parempi olisi aloittaa hieman liian kevyellä volyymillä ja korottaa volyymiä, jos asiakas sitä vaatii tai tarvitsee.

Ulkoasu

Ohjelman visuaalinen ilme ei ole ohjelmoinnin A ja O, mutta tämä on yksi hyvä tapa ylittää asiakkaan odotukset. Lisäksi hieno ulkoasu antaa asiakkaalle enemmän intoa seurata ohjelmaa, kun se ei näytä tyhjältä ja tylsältä Word-dokumentilta.

Yritä aina pitää ohjelma elävänä kuvilla, fonteilla, välilyönneillä tai muilla ulkonäköä piristävällä tavoilla. Jos et ole kovin luova tai et halua käyttää ohjelman visuaaliseen ilmeeseen paljon aikaa, voit etsiä netistä sinulle sopivan mallin tai käyttää meidän ilmaiseksi tarjoamiamme malleja, jotka löydät täältä. Vaihtoehtoisesti voit käyttää valmentajille suunniteltua valmennustyökalua, jolloin visuaalinen ilme on hoidettu puolestasi, esim. Step2.fitillä on tällainen palvelu.

 

Tässä postauksessa kävimme läpi tärkeimmät asiat, joiden on aina oltava kunnossa ohjelmointia laadittaessa. On varmasti olemassa monia muitakin asioita, joilla ohjelmoinnista voidaan tehdä parempaa sekä sinulle että asiakkaillesi. Jos ohjelmointi kiinnostaa, löytyy aiheesta koulutuksia sekä hyviä kirjoja, joista voit oppia lisää.

Tsemppiä ohjelmointiin!

treeniohjelma
Treeni, TyöGuest User