Markkinointitrendejä
IntensivePT toimii Suomen lisäksi Ruotsissa, Virossa ja Islannissa, joten pidämme säännöllisesti maakokouksia, joissa keskustelemme muun muassa siitä, miten synkronoimme some-postauksia maiden välillä. Puhumme näissä tapaamisissa myös alaan liittyvistä trendeistä, joiden näemme kasvavan juuri nyt eri maissa.
Miltä personal trainereiden some-markkinointi näyttää juuri nyt? On tietenkin hyvä olla aina askeleen edellä trendejä, ja tehdä sitä mitä muut eivät (vielä) tee, mutta trendeihin voi hyvin hypätä mukaan vähän myöhemminkin. Näin et jää paitsi näkyvyydestä, jota voit saada ajankohtaisella ja mielenkiintoisella sisällöllä, ja jolla voit saavuttaa potentiaalisia asiakkaita.
Trendejä, joita olemme nähneet viimeisen vuoden aikana sosiaalisessa mediassa (pääasiassa Instagram ja Facebook):
Reseptien ja kauniiden ruokakuvien jakaminen
Visuaalisesti taidokkaat ruokakuvat näyttävät hyvältä feedissä. Lisäksi ne inspiroivat seuraajia kokeilemaan uusia reseptejä. Parhaassa tapauksessa he jakavat annoskuvansa omalla some-tilillään, ja kertovat mistä resepti on peräisin = näkyvyyttä sinulle. Win-win!
Vinkki: Yksinkertaisuus on valttia! Jos sinulla ei ole aikaa/kärsivällisyyttä/luovuutta loihtia upeita annoksia kymmenine eri tilpehööreineen (ja haluat lisäksi syödä ruokasi lämpimänä), sinun ei tarvitse käyttää tähän tuntikausia. Luonnonvalo, siisti tausta, nätti lautanen ja jonkin yrtin oksa annoksen päällä voivat saada tylsimmänkin makaronilaatikon tai smoothiekulhon näyttämään kuvassa upealta ja herkulliselta.
Omien treenien jakaminen
Tämä antaa some-persoonaasi henkilökohtaisen otteen ja todistaa. että “elät kuin opetat”. Olemme huomanneet, että trendi pätee sekä niihin valmentajiin, jotka ovat itse huippu-urheilijoita, että niihin, jotka ovat tavallisia kuntoilijoita. Jos olet eliittiurheilija, on seuraajille mielenkiintoista nähdä, mitä kovatasoinen urheilu vaatii. Jos taas olet pikemminkin kuntoliikkuja, on seuraajista mukava nähdä, ettei pidä olla huipputason urheilija ollakseen personal trainer.
“Uusien” liikkeiden ohjeiden jakaminen
Mitä coolimmalta liike näyttää, sen parempi. Kyse on siis erikoisemmista liikkeistä, joille ei välttämättä ole edes nimeä, mutta jonka pystyt kuitenkin perustelemaan hyödylliseksi. Kuva tai video liikkeestä ohjeistuksen kera saa huomiota seuraajilta. Vaikkakin tällaiset erikoisliikkeet ja niiden tehokkuus usein kyseenalaistetaan, voi niiden avulla saavuttaa hyötyjä markkinoinnissa.
Henkilökohtaisten videoiden jakaminen
Näissä videoissa PT yleensä puhuu suoraan kameraan ja jakaa tietoa tai kuulumisia rennolla otteella. Tällaisten videoiden tulee tuntua aidoilta, eli niitä ei kuvata missään studioympäristössä ja niissä tulee jakaa jotain todellista, ei täydellistä.
Nämä neljä trendiä tulivat esiin meidän maiden välisessä trendikatsauksessamme. Sinun on PT:nä hyvä tehdä omaa trendien tarkkailua silloin tällöin, jotta pysyt trendeissä mukana tai ihannetapauksessa jopa askeleen niitä edellä. Se voi saada some-kanavasi kasvamaan, mikä puolestaan voi tuoda sinulle uusia PT-asiakkaita, minkä tulisi olla markkinointitoimintojesi tavoitteena. On hyvä muistaa, että asiakkaiden treenaaminen on työssäsi kuitenkin kaikkein keskeisintä ja tuo sinulle leivän pöytään.
Miten siis löytää sopiva tasapaino, jolloin somesta saa hyödyn irti, mutta ei vie liikaa aikaa ja voimia?
Tasapainon löytäminen voikin olla haastavaa, ja vinkkimme on, että yritä aina jakaa vain sellaista sisältöä ja tietoa, jota potentiaalinen asiakas haluaa nähdä. Potentiaalisen asiakkaan mielessä on yleensä kysymys:
Voiko tämä PT antaa minulle tarvitsemaani apua ja tavoittelemiani tuloksia?
Kun viestität kanavillasi, että tämä on juurikin se asia, missä sinä olet hyvä, tulee markkinointisi sujumaan hienosti!