Loistavan valmentajan 3 luonteenpiirrettä

Syyskuussa 2021 julkaistiin Cookin, Fletcherin ja Peyrebrunen (2021) tutkimus, jossa käsiteltiin hyvän valmentajan ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä. Tutkimuksen mukaan maailman parhaat valmentajat ovat tunnollisia, avoimia sekä tunneälykkäitä. Tutkimustulokset kannustavatkin valmentajia hyödyntämään näitä ominaisuuksia valmennussuhteissaan.

Tunnollisuus

Tunnolliset ihmiset ovat tyypillisesti velvollisuudentuntoisia ja perusteellisia. He tekevät ylimääräistä työtä ja ovat sinnikkäitä kohdatessaan haasteita. Tunnollinen valmentaja välittää ahkeraa ja kurinalaista kuvaa valmennettavalleen ja täten kannustaa häntä kohti menestystä. Valmentajan tunnollisuus toimii myös mallina urheilijoille. Omalla käytöksellään he saavat urheilijoissa aikaan ylimääräisiä ponnistuksia. (Cook, Fletcher & Peyrebrune 2021, 35-36.)

Avoimuus

Avoimuus uusille kokemuksille, haasteille ja itsensä kehittämiselle antaa valmentajille kilpailuetua. Valmentajat, jotka haastavat perinteisiä näkemyksiä valmentamisesta ja viestivät harjoituksista valmennettavilleen innovatiivisin tavoin ovat todennäköisesti muita valmentajia parempia. On myös todettu, että avoimet valmentajat ovat usein myös inspiroivia ja motivoivia. Valmentajan luovuus omaperäisyys ja kyky keksiä uusia ja haastavia käytäntöjä tekee valmentajasta hyvän. (Em., 36.)

Tunneälykkyys

Hyvä valmentaja on tunneälykäs. Tunneälykkyys ei tässä tapauksessa tarkoita pelkästään sitä, että valmentaja tiedostaa olevansa tunneälykäs, vaan sitä, että se näkyy ja välittyy ulospäin - niin valmennettaville kuin myös ulkopuolisille tarkkailijoillekin. Valmennettavien tunteiden havaitseminen on yksi tärkeimmistä mekanismeista, joilla valmentaja voi vaikuttaa valmennettavansa suorituskykyyn ja suoritukseen. Mikäli valmentaja kykenee havaitsemaan tilanteen tai toimintamallin, jolla on emotionaalisesti haitallinen vaikutus valmennettavaan, hän voi pyrkiä muokkaamaan tilannetta ja valmennettavan emotionaalista vastetta. Esimerkiksi epäonnistumiseen tai kilpailutilanteeseen liittyvä ahdistus voi valmennettavan mielessä näyttäytyä suorituskykyä heikentävänä asiana. Valmentajat, jotka kykenevät havaitsemaan ahdistuksen heti sen alkuvaiheilla, voivat tukea valmennettaviensa suorituskykyä asianmukaisesti. Herkkyys valmennettavien tunteille ja tarpeille on tästä syystä erittäin tärkeä valmennusominaisuus. Myös tunteiden hallinta on tärkeä ominaisuus valmentajalle. Kyky omien sekä valmennettavien tunteiden hallintaan yhdistettynä aiemmin mainittuun tunneälykkyyteen lisää valmentajan vaikuttavuutta ja tehokkuutta. (Em.)

Mitkä luonteenpiirteet tai käytösmallit ovat tutkimuksen mukaan haitaksi valmennussuhteelle?

Ylimielinen asenne ja itsensä asemointi urheilijoita ylemmälle tasolle voi heikentää valmentajan kykyä luoda pitkäaikaisia valmennussuhteita, haitata valmennettavan sitoutumista valmentajan visioihin ja tehdä positiivisen ja motivoivan harjoitteluympäristön luomisesta äärimmäisen haastavaa. Valmentajan halu saada arvostusta ja ihailua olemalla esimerkiksi aggressiivinen ja empatiakyvytön vaikuttavat valmennuksen tehokkuuteen. Tutkimustulokset osoittavatkin, että valmentajille tulisi opettaa tunnetaitoja ja niiden hyödyntämistä valmennuksissaan. (Em.)

Tutkimuksesta

Tutkimustilastot kerättiin kyselytutkimuksena 38 Olympialaisiin osallistuneelta uimarilta, joista 18 oli miehiä ja 20 naisia. Vastaajat olivat työskennelleet valmentajiensa kanssa 2-10 vuotta ja osallistuneet 1-4 Olympialaisiin. (Em., 33.) Vaikka tutkimus on toteutettu huippu-urheilijoiden vastausten ja heidän menestyksensä pohjalta, tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös harrastetason valmennuksissa.

Lähteet:

Cook, G. M., Fletcher, D. & Peyrebrune, M. (2020). Olympic coaching excellence: A quantitative study of psychological aspects of Olympic swimming coaches. Psychology of Sport & Exercise, 53. DOI: 10.1016/j.psychsport.2020.101876.

TyöAnnu Keskisaari