Kuinka tehdä asiakasanalyysi? Tiivistetty ohjeistus personal trainerille
Asiakasanalyysissä PT tutustuu asiakkaan tietoihin, taustaan ja toiveisiin ja pohtii, mitä asioita asiakassuhteessa tulisi huomioida.
Tiivistetysti; jos asiakas on perheetön 67-vuotias eläkkeellä oleva kasvissyöjä, jonka nilkka murtui talvella ja jonka tavoitteena on voimaharjoittelun aloittaminen ilman mitään liikuntataustaa, meidän täytyy ottaa huomioon ainakin ikääntyneiden liikunta- ja ravitsemussuositukset, kasvissyönnin erityispiirteet sekä nilkkamurtuman kuntoutustilanne ja sen vaikutukset voimaharjoitteluun.
Sen lisäksi, että pohdimme huomiota vaativia asioita, meidän tulee myös miettiä sitä, mitä haasteita kyseisen asiakkaan kanssa saattaisi ilmetä. Haasteet voivat liittyä mihin tahansa asiakkaan elämän osa-alueeseen. Uuden harrastuksen ja uusien taitojen oppiminen saattaa tuntua haastavalta varttuneemmalla asiakkaalla, mikä voi vaikuttaa asiakkaan motivaatioon. Koska asiakkaalla ei ole aiempaa liikuntataustaa, voi harjoittelu tuntua uuvuttavalta, haastavalta ja raskaalta. Kehonhallinta saattaa olla jollain tapaa puutteellista. Nilkkamurtuma saattaa alkaa oireilemaan ja kipuilemaan, mikäli asiakkaan kanssa edetään liian nopeasti. Kommunikaatiotapoihin ja -välineisiin saattaa sisältyä haasteellisuutta, mikäli valmentaja on esimerkiksi 20-vuotias ja asiakas 67-vuotias.
Haasteiden lisäksi on hyvä kiinnittää huomio myös niihin asioihin, jotka ovat selkeitä vahvuuksia asiakkaan kanssa työskennellessä. Asiakas on eläkkeellä ja perheetön, joten voidaan olettaa, että hänellä on hyvin aikaa harrastaa ja myös palautua. Hän tietää mitä haluaa: aloittaa voimaharjoittelun. Asiakas on ottanut sinuun yhteyttä, joten hän on halukas tekemään jonkinlaisen muutoksen elämässään.
Asiakasanalyysin voi toteuttaa heti konsultaation jälkeen ja se on siis pitkälti huomioiden tekemistä ja valmistautumista asiakassuhteen alkamiseen ja sen aikana mahdollisesti syntyviin haasteisiin.