Valmennustapaamisen rakenne
Tietääkö asiakkaasi, mitä valmennustapaamisen aikana tapahtuu?
Kerro asiakkaallesi, mitä tulette tekemään yhdessä: oli kyse sitten liikkeistä, sarjoista tai toistomääristä. Kun asiakas tietää, mitä tulee tapahtumaan, hän voi käyttää kaiken keskittymiskykynsä treenaamiseen.
Voidaksesi huolehtia siitä, että asiakas tietää treenin rakenteen, sinulla täytyy olla etukäteen tehty, toimiva suunnitelma, jota skaalataan tarvittaessa asiakkaan päivän kunnon mukaan.
Ajankäyttö 60 minuutin asiakastapaamisessa
Lämmittely:
5-10 minuuttia
Perusvoima, ensisijainen harjoitus:
20 - 30 minuuttia
Lisätyö, eristävät liikkeet:
10-20 minuuttia
Jäähdyttely:
5-10 minuuttia
Loppukeskustelu:
5 minuuttia
Valmistaudu valmentamiseen
Hyvä valmennussessio alkaa siitä, että valmentaja on luonut etukäteen suunnitelman, jonka ympärille valmennussessio rakentuu. Valmentajan tulee olla ajoissa valmennuspaikalla, asianmukaisesti pukeutuneena ja valmiina kohtaamaan asiakkaansa.
Kerro asiakkaallesi, mitä tapahtuu
Asiakkaan saapuessa valmennussessioon, kysy hänen kuulumisiaan ja päivän vointia. Tarvittaessa voit skaalata suunnitelmaasi asiakkaan kertoman perusteella. Tämän jälkeen kerro asiakkaalle, mitä tämänpäiväisessä valmennuksessa tapahtuu. Ensin lämmitellään, sitten treenataan ja lopuksi jäähdytellään. Kerro myös asiakkaallesi, onko päivän agendana esimerkiksi tekniikkaharjoittelu, maksimivoimakokeilut vai ihan perustreeni.
Lämmittely
Keskustele asiakkaasi kanssa jatkuvasti. Kerro hänelle, mitä lämmittelyliikkeitä teette ja miksi. Liikevalintojen perustelu on tärkeää, jotta asiakkaan on helpompi ymmärtää, miksi tiettyjä liikkeitä tehdään. Ole valmiina tekemään lämmittelyliikkeet asiakkaasi kanssa. Joillekin lämmittely on treenin epämiellyttävin osuus, ja etenkin sellaisissa tilanteissa kannustava esimerkki on tarpeen.
Harjoittelu
Kerro asiakkaallesi treeniosion alussa, mitä liikkeitä on luvassa. Aina aloittaessanne uutta liikettä kerro, kuinka monta sarjaa ja toistoa liikettä tehdään. Laske toistot asiakkaasi puolesta ja kannusta asiakasta tavalla, joka on hänelle mieluisa. Joillekin se tarkoittaa jatkuvaa puhetta työskentelyn aikana, toisille muutamaa positiivista kommenttia sarjataukojen välillä.
Jäähdyttely ja loppukeskustelu
Jäähdyttely on ensimmäinen vaihe, joka valmistaa asiakasta treenisession loppumiseen. Mikäli mahdollista, voit yhdistää loppukeskustelun jäähdyttelyyn. Selvitä asiakkaasi fiilikset ja ajatukset treeniin liittyen ja anna hänelle palautetta päivän treenistä ja työskentelytavoista. Tarvittaessa vahvista seuraavan tapaamisen ajankohta.