Uuden PT:n yleisimmät virheet

Jokainen PT tulee tekemään virheitä uransa alkuvaiheessa. Voidaksemme helpottaa urakehitystä, olemme kirjanneet tähän julkaisuun yleisimmät virheet, joita PT:t saattavat tehdä, sekä keinoja näiden virheiden välttämiseen. Ota opiksi muiden kokemista haasteista ja vältä sudenkuopat urallasi!


Työskentely 24/7

Uran alkuvaiheessa jokainen haluaa olla tehokas ja saada asiakastilanteen stabiiliksi. Usein tähän pyritään työskentelemällä ympäri vuorokauden täyteen buukattujen kalenterien ja asiakastapaamisten parissa.

Rauhoita tahtia. Aikatauluta aamuun 2 asiakastapaamista, pidä muutaman tunnin tauko ja ota taas päivälle muutama asiakas. Pidä huolta omasta jaksamisestasi - vain siten voit kohdata päivän jokaisen asiakkaan sillä energialla, kuin hän olisi kyseisen päivän ensimmäinen.

Päätä alusta asti itsellesi selkeät työskentelyajat ja aikatauluta jokaiseen viikkoon ainakin yksi vapaapäivä. Aikataulujesi ollessa selvät, asiakkaat mukautuvat sinun kalenteriisi.

PT on aina saatavilla

Tämä on pitkälti sidonnainen siihen, että työskentelee ympäri vuorokauden. On luonnollista, että PT haluaa olla asiakkaiden käytettävissä ja tarjota nopeaa palvelua. Saatatkin vastata tekstiviesteihin heti niiden saapuessa, kellonajasta riippumatta. Asiakas on erittäin iloinen suorista vastauksista kysymyksiinsä, mutta pitkällä tähtäimellä jatkuva saatavilla oleminen vaikuttaa PT:n hyvinvointiin.

Sinun ei tarvitse olla asiakkaidesi käytettävissä 24/7. He voivat odottaa, kunnes olet taas töissä. Luo selkeä raja työn ja muun arjen välille. Aloita vaikka siitä, että et vastaa kyselyihin kello 20 jälkeen.

PT:llä ei ole uskallusta asettaa asiakkailleen sääntöjä

Voi olla vaikeaa antaa asiakkaalle huomautus myöhästymisestä, tapaamisen peruuttamatta jättämisestä tai laskujen maksamattomuudesta. Hiljaisuus on kuitenkin hyväksyntää. Mikäli et tuo asiakkaillesi ilmi, että tällainen käytös ei ole hyväksyttävää, joudut luultavasti sietämään sitä jatkossakin.

Luo selkeät säännöt ja sisällytä ne sopimukseen, jonka asiakkaasi allekirjoittaa. Näin asiakkaat ovat tietoisia säännöistä ja niiden rikkomisen seurauksista heti asiakassuhteen alusta alkaen, jolloin sinun on helpompaa huolehtia siitä, että sääntöjä noudatetaan.

PT “osaa tehdä kaiken itse”

Se, että valmistuu personal trainer -koulutuksesta, ei tarkoita sitä, että tietäisi tai osaisi tehdä kaiken itse. On tärkeää opetella lukemaan tutkimuksia ja tieteellisiä julkaisuja kehittääkseseen osaamistaan.

On myös tärkeää osata hahmottaa oman osaamisensa rajat. Joskus asiakas tarvitsee fysioterapeuttia, lääkäriä, ravitsemusterapeuttia tai terapiaa saadakseen apua haasteisiinsa. Asiakkaan hyvinvointi on aina etusijalla ja siksi PT:n tulee tunnistaa tilanteet, joissa hän tarvitsee apua.

Myyminen pelottaa

Sinulla on konsultaatio potentiaalisen asiakkaan kanssa ja nyt on aika myydä, mutta et oikein uskalla. Et halua näyttää töykeältä etkä tiedä mitä sanoa, joten päästät asiakkaan lähtemään sanomalla: "Ota yhteyttä, jos palvelu kiinnostaa."

Asiakas on tullut tapaamiseen kanssasi, koska hän haluaa apua. Sinä tarjoat jotain, mitä asiakas etsii. Asiakas on tullut tapaamiseen saadakseen sinulta tarjouksen, jonka avulla voitte yhdessä saavuttaa hänen tavoitteensa. Asiakas haluaa selkeyttä, joten anna hänelle sitä. Kerro ajatuksistasi, palvelun hinnasta ja kannusta häntä lähtemään mukaan - nyt tai ei koskaan.

TyöAnnu Keskisaari