PT:n kesä - Miten voit auttaa asiakkaitasi kesällä?
Kesä on kuntosaleilla tavallista hiljaisempaa aikaa. Erityisesti hellepäivinä ihmisiä kiinnostaa kohteena enemmän terassi tai ranta kuin kuntosali (vaikka siellä saattaa hyvän ilmastoinnin ansiosta ollakin ihanan viileää). Kuntosalit yrittävät pitää asiakkaansa erilaisilla kesädiileillä, ja sinullakin saattaa PT:nä olla jokin erityinen kesätarjous tai bootcamp/ulkotreeni. Joka tapauksessa kannattaa olla tietoinen siitä, että kesäaika, erityisesti juhannuksesta noin koulujen alkuun asti, on hiljaisempaa.
Miten siis voit PT:nä valmistautua kesään ja varmistaa, että asiakkaasi tulevat loman jälkeen takaisin sopivasti levänneinä ja täynnä motivaatiota pistää itsensä taas 100% likoon? Ja miten voit itse ladata akkusi kiireistä syksyä varten?
Tiedota asiakkaillesi kesänajan palveluistasi
Onko sinulla kesällä viikonloppu-bootcamp tai puistotreenejä? Vedätkö online-treenejä kesälläkin? Suunnittele kesän ohjelma hyvissä ajoin, ja markkinoi palveluitasi asiakkaillesi. Parhaassa tapauksessa olet kevään aikana kartoittanut millaisista palveluista asiakkaat olisivat kiinnostuneita kesän aikana, ja milloin suurin osa asiakkaistasi aikoo olla pois maisemista, niin voit maksimoida kesän tienestit.
Milloin olet itse lomalla? Varmista, että asiakkaasi tietävät lomasi ajankohdan, ja milloin et ole tavoitettavissa (kts. viimeinen kohta).
Asettakaa rennot kesätavoitteet
Jos sovitte seuraavan tapaamisen PT-asiakkaan kanssa hänen kesälomansa jälkeen, ota kevään viimeiselle tapaamiselle hieman aikaa kesän suunnitteluun, jotta asiakas ei jää aivan tyhjän päälle, eikä toisaalta stressaa liikaa pitkän tähtäimen tavoitteistaan lyhyen lomansa aikana. Asiakkaan tulee saada levätä ja rentoutua lomallaan, mutta PT:nä tiedät, että hyvään töistä palautumiseen kuuluu myös sopiva annos liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Pyri pitämään kesälomaa edeltävä keskustelu inspiroivana ja positiivisena, vaikka asiakkaalla saattaakin olla mielessä kiperiä kysymyksiä, kuten “kuinka monta siideriä saan juoda terdellä” ja “lasketaanko lavatanssit liikunnaksi”. Kesälomalle sopivia tavoitteita (asiakkaan kunnosta, loman pituudesta ja pitkän tähtäimen tavoitteista riippuen) voivat olla esimerkiksi liikkua joka päivä vähintään tunti hyötyliikunnan tai uimisen merkeissä, kolmen uuden kesälajin kokeileminen ja satokauden tuoreiden kasvisten syöminen vähintään yhdellä aterialla päivässä. Varmista, että asiakkaalla on hyvä mieli lähteä lomalle kertaamalla mitä hienoa kehitystä kevään aikana on tapahtunut ja vihjaamalla miten aiotte loman jälkeen jatkaa. Toki niitäkin asiakkaita on, jotka haluavat ottaa vapaa-ajastaan kaiken irti, ja treenata juuri silloin enemmän, mutta useimmat kaipaavat totaalista irtiottoa normaalista arjestaan, ja siihen arkeen kuuluu myös PT.
HUOM. Jos asiakkaasi tavoitteena on juosta maratoni elokuussa, näyttää kyseisen asiakkaan kesäloma hieman erilaiselta treenien suhteen. Ota siis tässäkin, kuten aina, huomioon asiakkaan tavoitteet.
Lähetä “hyvää kesää” -uutiskirje, jossa on ravitsevia kesäreseptejä ja treenivinkkejä mökille tai ulos
Luo kesäinen, visuaalisesti hauska tiedosto (esim. käyttämällä jotakin Canvan ilmaista pohjaa), johon olet listannut muutaman kesäisen reseptin ja treenivinkin. Mahdollisuuksien mukaan kirjoita jotain henkilökohtaista, tai vähintäänkin kiitä keväästä ja että odotat innolla tapaavanne jälleen lomien jälkeen. Lähetä tämä kaikille asiakkaillesi mieluiten silloin, kun he ovat olleet kanssasi viimeisen kerran ennen lomaansa. Laita myös tähän tiedoksi oman lomasi ajankohta.
Inspiroi näyttämällä esimerkkiä, miten itse treenaat ja syöt lomalla
Jos olet aktiivinen sosiaalisessa mediassa, ja sinulla on sellainen profiili, jota asiakkaasi seuraavat, ole aktiivinen kesälläkin. Jos olet lomalla, sinun ei pidä stressata täydellisen brändätyn sisällön luomisesta, vaan näytä somessa sellaisia arkisia juttuja (kuitenkin asiallisesti), jotka voivat inspiroida asiakkaitasi tekemään terveellisiä valintoja. Eli esim. kun teet itsellesi herkullisen smoothien kesän ensimmäisistä mansikoista, nappaa siitä kuva ja postaa se reseptin kera. Tai kun teet hauskan treenin, jossa yhdistelet uintia ja laiturilla tehtyjä punnerruksia, nappaa siitäkin todistusaineistoa kanavallesi. Näin pysyt asiakkaiden mielessä kesälläkin, ja hyvällä tuurilla he seuraavat tervehenkistä esimerkkiäsi, eivätkä makoile velttona koko kesää.
Muista pitää itsekin lomaa
Jos olet yksitysyrittäjä ja täysipäiväinen PT, voi tämä olla hankala toteuttaa, mutta tee kuitenkin parhaasi. Kun syksy taas alkaa, ja vanhojen asiakkaidesi lisäksi tulee uusia asiakkaita ovista ja ikkunoista voivotellen, kun he eivät olleet taas tänäkään vuonna rantakunnossa (rannalla kuitenkin olivat ja kysyivät naapuriviltin tikissä olleelta henkilöltä, mikä on hänen sixpäckinsä salaisuus, ja vastaus oli tietenkin, että hän on sinun asiakkaasi!), on tärkeää, että sinulla on energiaa ja uusia ideoita tehokasta syksyä varten. Pyri siis nollaamaan aivot parhaaksi näkemälläsi tavalla, ja kun aivoissasi on jälleen tilaa uusille ajatuksille, ja sinne alkaa vyöryä uusia ideoita, kirjoita nuo ideat ylös ja ala työstämään niitä, kun palaat töihin.