Personal trainerin 10 tärkeinta toimintoa
Jos personal trainerilla olisi kymmenen käskyä, mitkä ne olisivat? Olemme koonneet oman versiomme – niiden katsominen lisää menestymismahdollisuuksiasi.
Olen aina paikalla ajoissa ja ennen kuin asiakas saapuu.
Asiakkaan on mukava saapua treenaamaan, kun personal trainer on asiakasta vastassa.
Puhelin ei ole mukana ohjaustilanteessa.
Puhelin saattaa aiheuttaa keskittymisvaikeuksia ja puhelimen käyttö asiakkaan ohjauksen aikana on epäkohteliasta. Jos aikeissa kuitenkin on esimerkiksi kuvata asiakkaan treeniä, silloin puhelimen voi napata mukaan.
Huolehdin siitä, että jos suunniteltua treeniä ei voida toteuttaa, minulla on varasuunnitelma.
Joskus saattaa tulla yllättäviä tilanteita, kun asiakas ei pystykään suorittamaan suunniteltua treeniä esimerkiksi loukkaantumisen tms vuoksi. Tällöin personal trainerilla pitää olla varasuunnitelma ja osata mukautua tilanteeseen.
Harjoittelun peruuntumisesta tulee ilmoittaa asiakkaalle vähintään 24 tuntia ennen ohjausta.
Ammattilaisen pitää ilmoittaa muutoksista tai ohjausten peruuntumisista asiakkaalle ajoissa. Toki tästä voidaan lukea pois esimerkiksi äkilliset sairastumiset, joihin ei voi etukäteen varautua.
Huolehdin henkilökohtaisesta hygieniasta ja olen siististi pukeutunut.
Asiakastyössä on tärkeää, että ammattilainen huolehtii omasta hygieniastaan sekä on ohjaustilanteissa pukeutunut asianmukaisesti.
Harjoitusohjelmaa sekä ruokavaliota koskevat materiaalit lähetetään asiakkaalle aina sovittuna ajankohtana.
Kun personal trainer alkaa laatimaan ohjelmia, niiden tekemisessä yleensä kuluu aikaa. Asiakkaalle on tärkeää kertoa ajankohta, jolloin materiaalit ovat valmiina ja tästä ajasta ei myöhästytä.
Ohjauksen aikana en puhu kollegoille tai muille salin jäsenille - keskityn asiakkaaseen.
Asiakas maksaa ohjauksesta, joten ohjausaika on tarkoitettu vain asiakkaalle. Toisille puhuminen tai kysymyksiin vastaileminen voi olla asiakkaan mielestä epäkohteliasta.
Älä koskaan lopeta ohjausta ennen sovittua aikaa. 60 minuuttia on 60 minuuttia.
Jos treenin lopussa alkaa näyttää siltä, että aikaa jää, niin personal trainer keksii ajalle täyttöä. Asiakas maksaa sinulle 60 minuutista, ei 45:stä.
Kehonkieli viestii innostuksesta eikä personal trainer nojaile/löhöä salilla.
On tärkeää, että personal trainer on aina asiakkaan tasolla. Eli jos asiakas tekee liikettä maassa, myös pt on maassa asiakkaan vierellä eikä huutele ohjeita ylhäältä tai nojaile ympäriinsä.
Personal trainerina en ole töykeä, vaan kohtelen asiakkaita, johtajia ja työtovereita yhtä kunnioittavasti
Personal trainerin pitää osata olla ammattilainen jokaisessa tilanteessa ja erilaisten ihmisten kanssa työskennellessä.