Miten säilytät asiakkaasi

high five.jpg

Kuvitellaan, että rakennat loistavia treeni- ja ravinto-ohjelmia, joita asiakkaasi seuraa. Asiakkaasi saa tuloksia vuodesta toiseen. Annat hyvää palvelua ja olet miellyttävä PT. Pitäisikö tämän riittää, jotta asiakkaasi jatkaisi sinun kanssa treenaamista? Luultavasti! Mielestäni kaikkea ylempänä mainittua voidaan odottaa hyvältä personal trainerilta. Mutta, jos haluat olla loistava PT, sinun tulee aina yrittää ylittää asiakkaasi odotukset. Nappaa tästä talteen vinkkimme asiakkaiden odotusten ylittämiseen sitä kautta asiakkaiden säilyttämiseen:

1. Ravintolisä

Asiakkaasi ei odota PT:ltä mitään ilmaista, joten yksi loistava tapa ylittää hänen odotuksensa on antaa lahjaksi esimerkiksi asiakkaan tarpeisiin sopiva ravintolisä. Tämä on pieni kustannus ja jotain mitä mielestäni sinä PT:nä voit tarjota. Säästyt myös kysymyksiltä mitä tulisi ostaa, mitä merkkejä jne.

2. Varusteet

Magnesium maksaa 5 euroa, polvituki noin 20 euroa, painonnostovyö 30 euroa. Toki alkaa tulla hieman kalliiksi, kun aletaan puhua varusteista, mutta mielestäni pitkäaikaisten asiakkaiden kanssa se on sen arvoista. On kyse ehkä yhdestä varusteesta vuodessa ja todennäköisesti hän ei ole ennen saanut mitään muilta personal trainereiltä. Logollasi varustetut treenivaatteet, juomapullo tai muu tuotelahja voi myös olla hyvä idea. Asiakkaalle tämä tuntuu hauskalta ja henkilökohtaiselta, ja minulle PT:nä hyödyllistä, sillä siitä saa myös ilmaista markkinointia (miinus tuotteen hinta).

3. Henkilökohtaiset yksityiskohdat

Asiakkaasi avautuvat aina jonkin verran, halusit sitä tai et. Moni PT ajattelee, että vain treeniin kuuluvat asiat kuuluvat asiakassuhteessa keskusteltaviin asioihin, mutta luottamuksen rakentamisessa tärkeää on myös tuntea asiakas paremmin. Jos asiakkaasi puhuu henkilökohtaisista asioista, paina asia mieleesi tai kirjoita vaikka ylös omiin muistiinpanoihisi tärkeät asiat. Esim. kysy seuraavalla tunnilla, voiko asiakkaan lapsi jo paremmin, jos hän viime kerralla kertoi lapsensa olevan sairaana. Jos asiakas puhuu uudesta työstä, kysy seuraavalla tapaamiskerralla, miten uusi työ on sujunut. Laita myös kalenteriin muistutukset tärkeistä merkkipäivistä. Yksinkertainen ”hyvää syntymäpäivää” lahjaksi käärityn proteiinipatukan kera tekee jo tehtävänsä.

4. Yhteenveto vuodesta

Kerran vuodessa annan asiakkailleni paperisen yhteenvedon siitä, miten vuosi on mennyt. Mitkä tavoitteet on saavutettu, paljonko voimaa on rakennettu, paljonko rasvaa on poltettu jne. Jos olet tehnyt hyvän perustyön kirjaamalla kaikki tulokset tarkasti ylös, niin tämä on vain 30 minuutin työ. Muutama siisti kaava, jotka helposti saat esiin taulukoistasi. Muutama ottamasi kuva treeneistä tai asiakkaan kehityksestä ja olet hyvällä tiellä. Voit viedä nämä noin kymmenen sivua painettavaksi, jotta saat hyvännäköisen kansion, jonka antaa asiakkaallesi. Tämä maksaa noin kymmenen euroa ja saa varmasti aikaan arvostusta asiakkaan puolelta. Riittää, että asiakkaasi näyttää kansion ystävälleen ja sinulla on ehkä uusi asiakas. Mikäli haluat säästää rahaa ja paperia, voit toki antaa yhteenvedon digitaalisessa muodossa PDF:nä tai, jos taidot riittävät, liikkuvaa kuvaa sisältävänä presentaationa tai videona.

Näiden pienten odotuksia ylittävien asioiden lisäksi sinun tulee tietenkin muistaa perusasiat, eli tehdä hyvää personal trainerin työtä ja olla mukava kaikille!

Guest User