"Markkinointi vie kaiken energiani - mitä tekisin?"

Yritystoimintasi ja palveluidesi markkinoiminen saattaa tuntua erityisen rankalta etenkin silloin, kun olet urasi alkuvaiheilla ja haluaisit keskittyä vain ja ainoastaan valmennustyöhön. Valitettavasti asiakaskunnan kasaaminen vaatii kuitenkin markkinointia. Toivomme tietysti, että jokainen saavuttaa valmennuksissaan sen tason, että viikossa ei riitä enää tunnit uusien asiakkaiden ottamiselle, mutta usein siihen pisteeseen pääseminen vaatii paljon työtä. Ei ole kuitenkaan järkeä polttaa itseään loppuun, mikäli tuntuu siltä, että markkinointi vie kaiken energian. Tässä blogitekstissä käymme läpi asioita, joilla voimme helpottaa markkinointia ja keskittää voimiasi luopumatta näkyvyydestä.

Missä kanavissa vietät eniten aikaasi?

Valitse markkinointipaikoiksesi ne kanavat, missä vietät eniten aikaa. Jos Facebook tai YouTube eivät ole sinulle luonnollisia kanavia, älä keskitä energiaasi niihin. Useasti kuuluu sanottavan, että omaa brändiä pitäisi levittää niin monessa kanavassa kuin mahdollista, mutta uskallan olla tästä eri mieltä. Markkinoinnissa toki määrä ja volyymi on tärkeää, mutta se ei missään nimessä korvaa laadukasta sisältöä ja fiksua suunnittelua.

Tunnista kohderyhmäsi

Liiketoimintasi alusta alkaen olet varmasti pohtinut sitä, mihin kohderyhmään haluat kohdistaa valmennuspalvelusi. Urheilijoihin, kuntoliikkujiin, elämäntapamuutosta suunnitteleviin, voimanostajiin tai crossfittaajiin? Nuoriin, perheellisiin tai ikääntyneihin? Kun tunnet kohderyhmäsi, voit hyödyntää kyseistä tietoa markkinointikanavien valinnassa. Nuoret käyttävät etenkin Instagramia ja TikTokia, yli 50-vuotiaat tavoittaa taas Facebookista. Ikääntyneille toimii televisio- ja radiomainonta. Valitse siis kanava, jossa kohderyhmäsi viettää aikaa.

Valitse sisältömuoto, joka on sinulle luonteva

Tykkäätkö kuvata videoita treeneistäsi? Kirjoitatko luontevasti? Onko sinulla paljon laadukkaita kuvia? Valitse sisältömuoto, joka tukee sekä vahvuuksiasi että valitsemaasi markkinointikanavaa. Treenivideot toimivat hyvin TikTokissa ja Instagramin Reelseissä, rento kameralle höpöttely IG Storiesissa, kuvat ja teksti Instagramin julkaisuissa sekä blogiteksteissä. Vaikka markkinointi saattaa tuntua kuluttavalta, on tärkeää, että se on myös luontevaa ja sinulle sopivaa - siten saat parhaiten tuotua esiin omaa osaamistasi ja persoonaasi.

Ajasta somepäivitykset etukäteen

Ota käyttöösi joku sometyökalu, kuten Later tai Facebook Business Suite, jotta voit ajastaa päivityksesi etukäteen. Käytä vaikka joka maanantai muutama tunti siihen, että ajastat kaikki storyt ja julkaisut valmiiksi - tämä säästää aikaasi myöhemmin viikolla.

Tee työsi hyvin

Paras tapa saada uusia asiakkaita on pitää nykyiset asiakkaat tyytyväisinä. “Puskaradio” on tehokas keino laajentaa asiakaspiiriä. Kannusta asiakkaitasi somettamaan yhteisiltä treeneiltänne ja jaa heidän julkaisujaan. Somessa ihmisiä kiinnostaa nykyään aitous. Mikä sen aidompaa kuin tuoda esiin sitä, minkälaisia asiakkaita valmennat?

Tekstin on kirjoittanut IntensivePT:n Social Media & Communications Manager Annu, jolla on personal trainer -koulutus ja monen vuoden kokemus markkinointialan töistä.

Kaipaatko lisää vinkkejä markkinointiin ja myyntiin? Lue lisää tekstejä alta!

MarkkinointiAnnu Keskisaari