Ensimmäinen PT-työ – Näin saat hyvän alun urallesi

Taistelit läpi anatomian, ravitsemuksen, biomekaniikan, urheilutieteen ja kaikki muut luentojen aiheet. Olit hereillä luennoilla, kuuntelit tarkkaavaisesti ja opiskelit ahkerasti. Motivaatiosi oli huipussaan. Osasit muun muassa erottaa M. extensor carpi radialis longuksen breviksestä, psoaksen iliacuksesta ja sushin sashimista.

Kokeessa rokkasit kaikki tehtävät ja odotat loppukokeen tuloksia malttamattomana. Ja (jo) seuraavana päivänä loppukokeen palauttamisesta sähköpostilaatikkosi kilahtaa: olet lisensioitu personal trainer. Valmis aloittamaan ja innokas näyttämään mitä sinulla on annettavaa. Valmis merkitsemään nimesi PT-kartalle ja tekemään sen mitä vaaditaan.

Ja nyt seisot kuntosalin lattialla palkattuna PT:nä. Täysin yksin. Ilman asiakkaita. Vain lista mahdollisten asiakkaiden puhelinnumeroita kädessäsi. Ainoa kysymys mielessäsi on: Mitä ihmettä oikein tapahtui?

Kuntosalin palkkalistoilla olemisessa on hyvät ja huonot puolensa. Hyviin puoliin kuuluu esimerkiksi työkavereiden ja esimiehen muodostama tukiverkko, työvälineet sekä yleensä jo toimivaksi todetut systeemit ja toimintamallit, joita seurata. Potentiaalisia asiakkaita on käden ulottuvilla ja asiakaspiirin muodostaminen on monesti nopeampaa kuin yksityisyrittäjänä. Huonoja puolia voivat olla esimerkiksi (liikoja) vaativa pomo ja kadehdittavan hyvin menestystä niittävät kollegat.

Lähtökohdat ovat siis suhteellisen hyvät, mutta joskus vaatimukset ovat korkeammat. Ja sitten vielä se typerä puhelinnumerolista.

Riippuen siitä, mihin PT:nä päädyt, voi alkutaival tuntua äärettömän pitkältä, etenkin, jos tavoitteesi on työskennellä kokopäiväisesti PT:nä. Pieni lohdutuksen sana: personal trainerin alkutaival ON pitkä. Mutta luovuttaa ei saa! Kuuntele itseäsi ja yritä löytää sisäinen motivaatiosi. Mitä sinä todella haluat? Haluatko todella työskennellä PT:nä (sitä me tietenkin toivomme)? Haluatko työskennellä koko- vai osa-aikaisesti? Mikä työssä oikeastaan tökkii?

Jaa suurelta tuntuva este pienempiin osiin, ja käsittele ne yksi toisensa jälkeen. Ja muista, ettei sinun arvosi perustu PT-asiakkaiden määrään (nolla) ja että sinä (todennäköisesti) et ole yhtään sen huonompi kuin suositut kollegasi Mr. Poppis PT tai Miss Fitness Trainer. Ota sen sijaan heiltä apua. Ei ole lainkaan mahdotonta, että he ovat itse olleet samassa tilanteessa. Jatka osaamisesi kehittämistä treenaamisen saralla. Lue, kuuntele, tarkkaile ja käytä netin tukiryhmiä apuna. Ole positiivinen ja tervehdi kaikkia salin kävijöitä ja työkavereitasi hymyillen. Suunnittele itsellesi aikataulu ja vältä olemasta salilla aamusta iltaan. Lukuisilla salilla vietetyillä tunneilla on toki se etu, että sitä enemmän ohjeita muilta trainereilta ja näkyvyyttä potentiaalisille asiakkaille ehdit saada, mitä enemmän aikaa salilla vietät. Mutta sillä on myös hintansa: energian ja motivaation puute. Aseta työajallesi riittävän korkea arvo ja päätä milloin sinulle sopii työskennellä, ja varmista, että saat palauduttua tarpeeksi.

Kokemuksemme mukaan voi olla etu työskennellä PT:nä viikonloppuisin, sillä silloin kilpailua on vähemmän (yllättävän harva PT tuntuu haluavan työskennellä silloin), kysyntää on suhteellisen paljon sekä usein salilla on hiljaisempaa verrattuna esimerkiksi arki-iltoihin. Lisäksi viikonloppuisin on helpompi muodostaa tehokas työaikataulu. Klo 8–16 rytmiä on hankala noudattaa arkipäivisin, mutta melko helppo saavuttaa viikonloppuisin. Päivistä tulee lyhyempiä ja työpäiväsi ovat monin kerroin tehokkaampia. Työviikko voi olla esimerkiksi sunnuntai-torstai tai tiistai-lauantai.

Muutamia tekijöitä, jotka siivittävät menestykseen palkattuna PT:nä:

  • Aloita oikeilla järjestelyillä

    Anna alulle ja menestyksen saavuttamiselle aikaa.
    Klo 9–17 voi olla hankala aikataulu saavuttaa. Klo 7–20 ei ole ok (mutta ei epätavallista personal trainereiden keskuudessa). Luo sellainen aikataulu, joka sopii sekä sinulle että tuleville asiakkaille parhaiten.

  • Olet osa tiimiä, joten ota kaikki hyöty irti siitä.

    Tee parhaasi porukkaan sopeutumiseen ja löydä paikkasi ryhmässä. Nöyrällä, innokkaalla ja uteliaalla asenteella pääsee jo pitkälle.

    Työkaverisi ovat kaikki olleet samassa tilanteessa. Älä pelkää pyytää heiltä neuvoja ja hyödynnä heidän osaamistaan oman osaamisesi kehittämiseen. Kiinnostuksen osoittaminen ja pienen kehun heittäminen toiselle voi toimia hyvänä jäänrikkojana: “Vaikutat olevan tosi hyvä X:ssä, ja minä haluaisin oppia siitä hieman lisää. Onko sinulla antaa joitain hyviä vinkkejä?”

  • Myynti on tärkeää ja voi olla ikävääkin, mutta yritä löytää sinun juttusi.
    ”Tee todella hyvää työtä ja pidä huoli, että muut tietävät siitä” - näin voidaan kuvailla tehokasta markkinointia yhdellä lauseella. Aloita kuitenkin oikeasta suunnasta. Tuo esille omat vahvuutesi ja osaamisalueesi, ja anna persoonasi näkyä siinä mitä teet. Ja tee kaikki tämä todella hyvin. Varmista, että ihmiset näkevät sen, mitä teet ja tietävät, että olet olemassa ja loistava siinä mitä teet. Toimi näin siitä huolimatta, että ensimmäiset asiakastapaamisesi saattavat olla kokeilutunnit aloittelija-Lassen ja 79-vuotiaan Ritvan kanssa, mikä ei paperilla ehkä ole sieltä cooleimmasta päästä.

  • Sinun tulee tietenkin myös tuottaa tulosta parhaasi mukaan. Sinun tulee tarjota asiakkaan tarpeisiin mukautettua ensiluokkaista treeniä, maailmanluokan palvelua ja aitoa kiinnostusta asiakkaisiin.

    He eivät ehkä vielä tänään kokeilutunnin jälkeen osta PT-palveluitasi, eivätkä vielä huomennakaan. Mutta keväällä tulevat luoksesi Lassen vaimo, jolla on kipeä lonkka ja Ritvan poika, jonka kiireinen uraputki alkaa näkyä vyötäröllä, ja molemmat tarvitsevat PT:n. Ja silloin sinä olet hyvässä asemassa, jos olet tehnyt hyvää työtä alusta asti.

  • Kun teet työsi hyvin ja tuotat tulosta, ennemmin tai myöhemmin sana kiirii.

    Kuntosaleilla PT-tunteja myydään usein esittelytilanteissa uusille tai ei-aktiivisille jäsenille, asiakaspalvelun tai respan kautta tai suositusten perusteella. Joskus käy myös sellainen onnenpotku, ja jäsen tulee odottamatta ostamaan personal trainer -tunteja. Mutta ensisijaisesti sinun tulee varata kokeilutunteja ja tapaamisia puhelimitse, olla aktiivinen salilla ja näkyä vastaanottotiskillä. Ennen kaikkea sinun tulee tehdä hyvää työtä. Ja kun olet saanut ensimmäisen, toisen ja kolmannen asiakkaan, tuppaavat neljäs, viides ja kuudeskin asiakas tulla helpommin.

  • PT-pomon rooli on tärkeä

    Joskus se on salin johtaja tai omistaja, joka on tässä roolissa, mutta usein salille on nimetty vastaava PT, joka on yksi personal trainereista. Ihannetilanteessa roolissa toimiva varmistaa personal trainereiden korkea tason, toimii ideapankkina ja valmentajana, huolehtii työvälineiden saatavuudesta, asettaa myyntitavoitteet ja hallinnoi PT-tunteja. Joissain tilanteissa vastaava PT on lähinnä kiinnostunut myynnistä ja omasta bonuksestaan, eikä laadun kehittämisestä ja aktiivisesta johtamisesta.

    Luonnollisesti on tärkeää, että personal training tuotteena tuo salille rahaa (sopivassa voittomarginaalissa), ja pitää jäsenet tyytyväisinä. Samaan aikaan ovat muut tekijät, kuten laatu ja ammattiylpeys yhtä tärkeitä pitkällä aikavälillä. Hyvä esimies parantaa mahdollisuuksiasi onnistua. Jos sinulla on huono esimies: tee kuitenkin parhaasi ja yritä pärjätä tilanteessa. Ken tietää, ehkä hänet korvataan pian. Tai sitten yrität oppia mahdollisimman paljon ja siirryt sitten parempaan työpaikkaan.

Takaisin sinne mistä aloitimme, kuntosalin lattialle. Huomaa muuttunut tunnelma, joka on nyt äärettömän positiivinen (lukuun ottamatta satunnaista hienhajua ja surkeaa biisiä soittolistalla). Sinä olet nyt PT, minkä eteen olet työskennellyt kovasti. Ota ilo irti motivaatiostasi ja alkuhuumasta. Löydä oma juttusi. Pyydä apua työkavereiltasi ja esimiehiltäsi. Hyväksy se, että tämä tulee viemään aikaa.

Ja nauti matkasta - PT:n työ on hyvinä hetkinään maailman paras työ. Hauska, inspiroiva ja cool.

20191020-IntensivePT-_DSC2804.jpg
TyöGuest User